Testing for koronavirus

Kort fortalt

  • Kommunen følger nasjonale retningslinjer.
  • Er du innbygger i Nordre Follo og oppfyller testkriteriene, kan bestille time for testing digitalt eller ringe testtelefonen.
  • Svaret på prøvene får du på helsenorge.no.

Kommunens teststasjon flytter til Langhus

Fra og med fredag 1. oktober vil testasjonen i kommunen flytte til Langhuset i Langhus.

Les hele saken her. 

Hvem kan teste seg i Nordre Follo?

  • Innbyggere i kommunen
  • Personer som bor i en annen kommune, men av ulike grunner har et langvarig opphold i Nordre Follo   

Ansatte i Nordre Follo kommune skal teste seg i hjemkommunen.  

Er du usikker på om du har symptomer på covid-19, bør du teste deg.

Symptomer på covid-19 kan være vanskelig å skille fra andre luftveisinfeksjoner og allergi. Dette gjelder for eksempel sår hals, tett/rennende nese og nysing. Alle bør derfor ha lav terskel for å teste seg. Dette gjelder også barn. Testen tas nå helt ytterst i nesen.   

Test for personer med symptomer og behandling er gratis i det offentlige systemet for alle som oppholder seg i landet.

Slik foregår testen

Vi tar prøver i fremre del av nesen. I tråd med oppdaterte råd fra FHI tar vi ikke lenger prøver fra hals eller dypt i nese. Prøvene viser om du har koronavirus. 

Testing av barn

Også for alle barn tar vi prøve kun i fremre del av nesen. Det er en mer behagelig testmetode, og prøven viser om barnet har koronavirus. 

Er du under 16 år må du ha samtykke fra dine foreldre/foresatte.

Selvtest

Se nedenfor under fanen Selvtest. 

Bestill test

Digital timebestilling

Ønsker du å bestille time til testing, kan du gjøre det digitalt. For å kunne bruke løsningen, må du ha bostedsadresse i Nordre Follo kommune og ha BankID/BankID på mobil. 

Vi oppfordrer alle som har mulighet til å bestille time til testing digitalt.

Du kan bestille time til deg selv, dine barn eller andre. Foreldre/foresatte/verger kan bestille time på vegne av barn under 16 år ved å logge inn med egen BankID. 

Teststasjonen flytter til Langhus

Fra og med fredag 1. oktober vil testasjonen i kommunen flytte til Langhuset i Langhus. Det betyr følgende:

  • Teststasjonen på Kolbotn er åpen til og med fredag 24. september
  • Teststasjonen i Verkstedveien i Ski er åpen til og med torsdag 30. september

Les hele nyheten. 

Timebestilling via testtelefonen

Hvis du ikke har BankID, kan du ringe testtelefonen for å bestille tid. Her kan du bestille tid på begge teststasjonene. 

Telefon 33 20 09 93

Åpningstid på testtelefonen:

  • mandag–lørdag kl. 08.30-11.20 og 12.00-14.30
  • søndag kl. 09.30-12.20 og 13.00-15.30

Hurtigtest

Kommunen tilbyr ikke hurtigtester til voksne. Har du behov for negativ test for å få grønt koronasertifikat til innenlands bruk, må du ta kontakt med private tilbydere.    

Testing før utenlandsreise

  • Vi tilbyr i utgangspunktet test for personer som oppfyller kriteriene på nettsidene til  Folkehelseinstituttet.
  • Hvis du ønsker testing fordi du skal til utlandet, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med en privat testtilbyder.
  • Det er ikke mulig å få utskrevet attest på negativ test på annen måte enn den som kommer rutinemessig på Helsenorge.no.

Teststasjoner

Teststasjonen i Ski

Teststasjonen i Ski holder til i Verkstedveien 25C, 1400 Ski. 

Åpningstid

  • Mandag - lørdag kl. 08.30-14.30
  • Søndager/helligdager kl. 09.30-15.30

Her finner du veibeskrivelse

Når du kommer for å ta koronatest, kan du parkere på anvist parkeringsplass og gå inn i hallen. Døren finner du på langsiden av bygget. 

Teststasjonen flytter til Langhus

Fra og med fredag 1. oktober vil testasjonen i kommunen flytte til Langhuset i Langhus. Det betyr følgende:

  • Teststasjonen på Kolbotn er åpen til og med fredag 24. september
  • Teststasjonen i Verkstedveien i Ski er åpen til og med torsdag 30. september

Les hele nyheten. 

Merk deg følgende:

  • Du må ha avtalt tid for testing før du møter opp på teststasjonen.
  • Du må oppgi fullt fødsels- og personnummer før vi utfører testen. 

Transport

Hvis du har symptomer på Covid-19 og skal teste deg, men av medisinske grunner ikke kommer deg til teststasjonen, kan du ringe testtelefonen, som vurderer om du har krav på hjelp til transport. Det er kun ansatte på teststasjonen som kan bestille transport gjennom Pasientreiser for test av Covid-19.

Svar på prøvene

  • Svaret på koronatesten er klart i løpet av et til tre døgn. Er prøvesvaret positivt, kontakter vi deg så raskt som mulig.
  • Hvis du har testet deg fordi du har symptomer på Covid-19 skal du holde deg hjemme til du har sjekket prøvesvaret og er fri for symptomer, uavhengig av testresultatet.
  • Hvis du har testet deg fordi du har vært eksponert for smitte og er i karantene må du fortsatt overholde karantenen som planlagt selv om du får et negativt testresultat.
  • Hvis du har testet deg uten å ha symptomer og uten å ha vært utsatt for smitte trenger du ikke å holde deg hjemme til prøvesvaret er klart.
  • Du kan selv se svaret på Helsenorge.no når det er klart. Merk at svaret ligger i "Mine prøvesvar" og ikke i "Mine meldinger".
  • Vennligst ikke ring testtelefonen for prøvesvar.

Selvtest

I forbindelse med at testing erstatter karantene for barn og unge ved smitte i barnehagen eller på skolen, vil barna få utdelt selvtester slik at de kan testes hjemme.  

Dette skal du gjøre når du får positiv selvtest på Covid-19: 

  1. Isoler deg og hold avstand til andre.
  2. Gi beskjed til dem du har hatt nær kontakt med de siste to dagene, slik at de får testet seg.
  3. Lag en liste over nærkontakter som du har klar før du ringer smittesporingsteamet.
  4. Ring smittesporingsteamet på telefon 66 10 14 07, helst mellom kl. 08.30 og 15.00. De har svært mye å gjøre. Hvis du ikke får svar, prøv igjen senere.
  5. Bestill bekreftende PCR-test på teststasjonen. Informer om positiv selvtest når du møter opp på teststasjonen.

Hvordan ta selvtest - film fra Helsedirektoratet

 

Se brukerveiledning for selvtesting. Brukerveiledningen følger også med selvtesten(e) du får utlevert. 

Har du spørsmål? 

Telefonen som betjenes av smittesporingsteamet er ikke en generell publikumstelefon og de ansatte  er opptatt med kontinuerlig smittesporing. De har derfor ikke mulighet til å svare på generelle spørsmål. For slike spørsmål kan du kontakte den nasjonale informasjonstelefon for publikum.

Telefonnummeret er 815 55 015 og åpningstiden er hverdager kl. 08-15.30.