Frisklivssentralen Nordre Follo er ny utviklingssentral

Frisklivssentralen er en av 17 utviklingssentraler som har avtale med Helsedirektoratet.
Møte med Helsedirektoratet

Som utviklingssentral skal vi bidra til erfaringsutveksling, nettverks- og kompetansebygging, kvalitet og videreutvikling av frisklivsarbeidet nasjonalt.

God forankring i kommunens planer

Utviklingssentralene er frisklivssentraler som er godt forankret i kommunale planer

De har et solid basistilbud, erfaring med utviklingsarbeid og samarbeid med høyskoler/universitet.

Skal være en støttespiller og bidra til utvikling

Utviklingssentraler skal bidra til å implementere anbefalinger og kvalitetskrav gitt i Veileder for kommunale frisklivssentraler med vekt på forankring og etablering av tilbudet.

Vi skal blant annet

• ta imot henvendelser fra andre kommuner og frisklivssentraler
  • tilby hospitering
  • bidra aktivt til at Idébanken for frisklivssentraler blir et nyttig verktøy i etablering, kvalitets- og utviklingsarbeidet
  • bidra til å spre aktuell informasjon fra Helsedirektoratet
  • jobbe systematisk med kommunikasjonsarbeid
  • ha en egen oppdatert nettside og bruke sosiale medier aktivt i informasjonsarbeidet
  • være en støttespiller og samarbeidspartner for fylkesmennene og fylkeskommunene i egen region og bidra til nettverksbygging
  • delta i forsknings-, utviklings- og innovasjonsarbeid i samarbeid med universitet/høyskoler og andre forskningsmiljø
  • samarbeide med de andre utviklingssentralene

Utviklingssentralene utgjør nasjonalt nettverk for utviklingssentraler.

På bildet fra venstre:

• David Sørensen (virksomhetsleder Rehabilitering og legetjenester)
  • Lene Jahren (fagsjef Helse og mestring)
  • May Cecilie Lossius (avdelingsdirektør Helsedirektoratet avd. folkesykdommer)
  • Siri Mathiassen (Frisklivssentralen)
  • Anders Grindahl (Frisklivssentralen)
  • Idun Pernille Vik (Frisklivssentralen)
  • Inger Merete Skarpaas (seniorrådgiver Helsedirektoratet avd. folkesykdommer)
  • Aina Bryn Janson (Frisklivssentralen)
  • Kjersti Vevstad (kommunalsjef Helse og mestring)
  • Maren Kristine Pettersen Hetland (Frisklivssentralen)

Sist endret: 05.05.2023