Mobil-appen Nyby

Mobil-appen Nyby kobler de som trenger hjelp med frivillige som kan hjelpe.

Vi vet at mange ønsker å hjelpe. Med Nyby-appen kan vi koble de som har behov for hjelp i en krevende situasjon sammen med de som er friske og har ledige hender.    

Hvordan bruker du Nyby? 
Du trenger en smarttelefon eller nettbrett. Last ned Nyby på IOS og Android. Appen er gratis. Registrer en bruker med fornavn, etternavn og telefonnummer. Velg mellom å legge inn ønskede tjenester eller å yte tjenester.   

Alle kan melde seg inn i gruppen «Innbygger Nordre Follo» 
I denne gruppen kan du legge inn et spørsmål, be om hjelp til noe, for eksempel å handle.    

Frivillige kan melde seg inn i gruppen «Frivillige i Nordre Follo» 
For å bli tatt opp som medlem i denne gruppen må du bli godkjent av Frivilligsentralen. De ringer og tar en prat med deg, og du må signere en taushetserklæring. Når du er godkjent, kan du ta på deg oppdrag som innbyggere legger inn. Når en innbygger og en frivillig er enige om et oppdrag, klikker de på «lag avtale», og det blir synlig i appen at oppdraget er løst. Alle oppdrag og avtaler må være i tråd med anbefalingene fra Folkehelseinstituttet.    

Slik gjennomfører du et oppdrag i koronatiden
Det er viktig at ingen frivillige går inn i hus og leiligheter eller har direkte fysisk kontakt med personer som er i hjemmeisolering eller hjemmekarantene. Frivillige skal heller ikke motta penger eller ta imot retur av noe slag. Den som henter og leverer varene hos innbygger i karantene eller isolasjon, ringer på eller gir et signal om at varene er på plass. Sett varene utenfor døren og gå igjen. Bruk engangshansker som du vrenger av og kaster i en søppeldunk med en gang. Det er svært viktig å unngå fysiske møter mellom de som trenger hjelp og frivillige som hjelper.   

Kaste søppel, annet avfall, pant og esker? 
Hvis noen har problemer med søppel og avfallshåndtering, skal frivillige eller innbyggeren selv formidle dette til kommunen. Dette er ikke oppdrag som frivillige skal løse.  

Hva gjør du med betaling når du handler for andre? 
Mottakeren betaler med Vipps til den som handler. Vi vil også sjekke ut alternative løsninger for betaling. 

Kontakt oss

Frivilligkoordinator Gunn Elise Saltveit 
Telefon 99 04 78 78  

Enkeltfrivillige kan kontakte frivilligsentralene.
De har åpent mandag-fredag kl. 08.30– 15.00. 

Sist endret: 15.06.2020