Faktura fra kommunen

Kort fortalt

  • Nordre Follo kommune ønsker å sende alle fakturaer digitalt som eFaktura, via Vipps eller digital postkasse (DigiPost eller eBoks).
  • Hvis dette ikke er mulig blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din.
  • Vi anbefaler alle innbyggere å benytte en av de digitale fakturaformene. 

Nytt bankkontonummer og nye KID-nummer

Nordre Follo kommunes bankkontonummer er fra 1. januar 2020: 1506 23 73404
Alle fakturaer får også nye KID-nummer fra og med januar 2020. 

Hvis du ikke har eFaktura eller Avtalegiro, må du huske å endre bankkontonummer og oppdatere KID-nummer når du betaler til kommunen. 

Fakturainnsyn

Nå kan du få oversikt over fakturaene dine fra Nordre Follo kommune

I tillegg er det mulig å søke om betalingsutsettelse på 14 dager.

Søker du om betalingsutsettelse, er det viktig å vite at forsinkelsesrenter løper fra opprinnelig forfallsdato hvis du ikke betaler til ny forfallsdato. Du må selv gå inn og oppdatere med ny forfallsdato i nettbanken din.

Slik gjør du det

Du må logge deg inn vi ID-porten på Min side:

Min side

Når du er logget på Min side, velger du Fakturainnsyn under Tjenester fra Nordre Follo kommune nederst på siden, til venstre.

Hvilken faktureringsform tilbyr vi?

Vi forsøker først å sende ut faktura digitalt. Hvis du ikke er tilstede i de digitale kanalene, blir fakturaen sendt ut som papirfaktura i postkassen. 

Vi sender fakturaer ut i følgende kanaler:

  • Avtalegiro
  • eFaktura
  • Vipps regning
  • Digital postkasse
  • Vedlegg i e-post
  • Papirfaktura i postkassen

eFaktura

Vi anbefaler eFaktura. Da får du fakturaen fort. I tillegg er den ferdig utfylt, så du slipper å fylle ut kontonummer, KID-nummer og beløp. Alt du må gjøre, er å godkjenne fakturaen i nettbanken. 

Ta kontakt med banken din for å opprette eFaktura, hvis du ikke allerede har en avtale. 

Avtalegiro

Den nye fakturablanketten vil ikke ha noe girodel til brevgiro. Avtalegiro er en god løsning for deg som ikke har nettbank eller andre digitale løsninger. 

Ta kontakt med banken din for å opprette Avtalegiro. Belastningsoppgave blir sendt ut. 

Faktura via Vipps

Gjennom den nye løsningen har vi nå mulighet til å tilby Vipps eFaktura. Dette forutsetter at du bruker Vipps, og har aktivert Vipps eFaktura inne i appen. 

Faktura i Digipost/eBoks

For å motta faktura på Digipost/eBoks må du ha opprettet en digital postkasse hos en en av disse leverandørene. 

Har du allerede avtale om eFaktura eller Avtalegiro, foretrekker vi å bruke det fremfor digital postkasse. 

Faktura som vedlegg i e-post

Hvis du ønsker å få faktura tilsendt som et pdf-vedlegg i e-post, må du kontakte oss for å registrere e-postadressen din. 

Vi vil helst at du velger en av de løsningene som er beskrevet over. 

Papirfaktura i postkassen

Fakturaen blir levert i postkassen hvis vi ikke treffer deg i en av kanalene som er beskrevet over. 

 

Lurer du på noe?

Hvis du har spørsmål eller trenger hjelp med fakturaer fra kommunen, ta gjerne kontakt med oss på Utfakturering