Ber lokal russ oppsøke legevakten

Ungdom som var på Ios i forbindelse med en russetur i uke 30 anbefales å oppsøke legevakten som et føre-var tiltak. 8. august ble det kjent at en ungdom fra Bærum som deltok på turen døde som følge av smittsom hjernehinnebetennelse.
Kommuneoverlege

18-åringen døde  få dager etter hjemkomst fra en russetur til den greske øya. Flere ungdommer nord i kommunen deltok på den samme turen.

Både Folkehelseinstituttet (FHI) og kommunelege i Nordre Follo, Kerstin Anine Johnsen Myhrvold, oppfordrer alle som har deltatt på russeturen om å oppsøke legevakten. Det gjelder uavhengig om man har hatt symptomer på sykdom eller ikke.

Legevakten er forberedt

– De som var med på dette russearrangementet til Ios i uke 30, bør henvende seg til sin lokale legevakt for å få en antibiotika-tablett. Jeg har i dag vært i kontakt med Follo legevakt i Ski som er kjent med at denne anbefalingen er gitt. De er forberedt på at det kan komme mange ungdommer som har vært utenlands, sier Johnsen Myhrvold.

Hun understreker at det ikke er noen grunn til panikk. – Det er svært sjelden at det oppstår sykdom som følge av tett kontakt med noen som har vært syk, men jeg oppfordrer likevel alle som har vært på denne turen om å ta denne antibiotika-tabletten, avslutter hun.

Sist endret: 09.08.2023