Bli med på den store høytlesingsdagen 23. april

I anledning Verdens bokdag arrangerer Nordre Follo kommune den store høytlesingsdagen.
kvinne med bok i hånden leser høyt for en gruppe barn

Illustrasjonsfoto: Nordre Follo kommune / Nikolaj Blegvad

Målet er at den dagen skal alle i kommunen enten lese for noen eller bli lest for.

Bibliotekene som initiativtakere har jobbet for å få til høytlesingsaktiviteter hele dagen 23. april. Skoleklasser og barnehagegrupper inviteres til å komme og bli lest for av både bibliotekarer, brannmenn, politi, vekter og en taekwondo-mester.

Ordfører og varaordfører kommer for å lese for henholdsvis skoleelever og pensjonister.

Kvalifiseringssenteret får forfatterbesøk. Et av sykehjemmene skal lese høyt sammen med barnehagebarn. Leseombud skal lese på andre sykehjem, og skoler og barnehager har mange ulike aktiviteter.

På Kolben bibliotek blir det offisiell åpning av "Verdenshjørnet", en utvidet samling av bøker på mange ulike språk. På samme bibliotek blir det også et Shakespeare-innslag, siden 23. april er Shakespeares fødselsdag i tillegg til Verdens bokdag.

Hvem vil du lese for?

Høytlesing har ingen øvre eller nedre aldersgrense, og det kan foregå når som helst og hvor som helst.

Vi oppfordrer alle innbyggere og alle ansatte i Nordre Follo kommune til å lese for noen denne dagen.

Les rundt middagsbordet, les på sengekanten, les i kantina på jobben, les for den du deler kontor med, les for kjæresten, les i skogen, under et tre, eller kanskje oppe i treet!

Les og le, eller les så du griner! Les for bikkja, les for lillebror eller oldemor.

Les selv om du ikke er så flink til å lese. De du har rundt deg er glad i deg likevel.

Lurer du på hva du skal lese?

Spør gjerne en bibliotekar.

Spør den du skal lese for om hva vedkommende vil høre. Eller les noe som betyr noe for deg.

Les om traktorer, dinosaurer, prinsesser og troll, les om mystiske, spennende fenomener - eller andre ting du er interessert i.

Les på norsk, arabisk, samisk, eller hvilket som helst språk du behersker.

Bidrar til godt språk og felleskap

Høytlesing er fantastisk! Det er veldig hyggelig, veldig lærerikt, og det er helt gratis.

Å lese for små barn helt fra babystadiet gir barna en god start med språklæring, leseopplevelser, kos, fellesskap, ro og mye mer. Det at de etterhvert lærer å lese selv er ingen grunn til å slutte å lese for barna.

Felles leseopplevelser gir fellesskap, trygghet og er et utmerket utgangspunkt for samtaler.

Voksne kan selvfølgelig også lese høyt for hverandre, enten det er dikt, prosa eller faglitteratur.

Å lese høyt for noen som ikke lenger er i stand til å lese selv, er givende både for den som leser og den som blir lest for.

Vi oppfordrer spesielt innbyggerne våre til å lese hjemme.

Les i lunsjpausen

Vi håper at næringslivet i kommunen også hiver seg på.

Det er ingen påmelding eller felles administrering av noe som helst, men det hadde jo vært morsomt om man for eksempel leste litt for hverandre på spiserommet på bilverkstedet.

Bra for folkehelsen

Det er mye folkehelse i lesing. Lesing gjør godt for både hjertet, hjernen, pusten, søvnen og den mentale helsen. Noen undersøkelser hevder at de som leser lever lenger enn de som ikke leser.

Høytlesing er med på å forebygge utenforskap og å utjevne sosiale forskjeller.

Med dette oppfordres alle til å delta på den store høytlesingsdagen. Måtte det bli årets triveligste dag i Nordre Follo kommune!

Bruk gjerne #høytlesingsdagen

Hvis du vil og får tillatelse fra de som er med, ta gjerne et bilde eller film av lesesituasjonen og bruk #høytlesingsdagen. Da kan vi alle inspirere hverandre. Det blir spennende å se hvor mye ulikt og kreativt det går an å gjøre ut av dette.

Sist endret: 19.04.2024