Nå kan du gi innspill til kommunens alkoholpolitiske handlingsplan

Saken gjelder spesielt dere som har salgs- og skjenkebevillinger. Høringsfristen er 15. mai.
Høring illustrasjonsbilde i grønt og kommuneikoner

Illustrasjon: Nordre Follo kommune

Forslaget til alkoholpolitisk handlingsplan tar sikte på å utforme en bevillingspolitikk som legger til rette for en forutsigbar og tydelig alkoholpolitikk for innbyggere og næringsliv.

En av hovedmålsettingene er en bevillingspolitikk som balanserer alkohollovens formål om redusert forbruk og tilgjengelighet og sosiale og helsepolitiske hensyn opp mot hensynet til næringen.

I planen blir det foreslått at vedtatte bevillinger løper videre for en ny fireårsperiode uten ny søknadsbehandling.

Det foreslås også nye krav om vilkår knyttet til skjenkebevillingene, pkt. 4.4.

Dette er de nye vilkårene for skjenkebevilling og nettsalg:

• styrer og stedfortreder for skjenkebevilling gjennomfører ansvarlig vertskap e-læringskurs i regi av Helsedirektoratet. Kravet er gjeldene fra 01.01.2025
  • pliktig deltakelse på årlig dialogmøte med kommunen, politi, vaktselskap og eventuelle andre instanser
  • vakthold på skjenkestedet etter anbefaling fra politiet
  • legitimering ved utlevering av alkohol ved nettsalg

Høringsdokumenter

Du kan gi innspill

Send innspillet ditt her:

Send innspill

Høringsfristen er 15. mai 2024.

Lurer du på noe om dette?

Ta kontakt med kommunens saksbehandler Gerd Monica Rønning på e-post gerdmonica.ronning@nordrefollo.kommune.no eller virksomhetsleder Sissel Katrine Gransæther på e-post sisselkatrine.gransaether@nordrefollo.kommune.no.

Sist endret: 02.05.2024