Feiret kranselag for Magasinparken ungdomsskole

- Dette er et prosjekt vi har ventet lenge på og har store forventninger til. Det er kommunens første FutureBuilt-prosjekt, sa ordfører Cecilie Pind.
mange av de involverte i byggeprosjektet magasinparken ungdomsskole

Fra venstre: Ahmad Saade (Advansia), Rebecca Høynes (prosjektleder NF kommune), ordfører Cecilie Pind, rektor Cathrine Sandsmark, Birgit Rusten (FutureBuilt), Reidun Aasen Vadseth (FutureBuilt), Hogne Haug (leder drift NF kommune).

At ungdomsskolen i Ski nå står tett under tak ble markert med tradisjonelt kranselag for alle involverte med pizza, brus og kake til de som jobber på byggeplassen.

Både ordfører, rektor og flere samarbeidspartnere fikk en sniktitt i det flotte skolebygget som nå er i ferd med å reise seg for alvor.

Etter planen skal skolen stå ferdig til skolestart i august 2025. Her vil rundt 800 elever og ansatte få en skole som er utviklet med bærekraft og er av høy arkitektonisk kvalitet.

Skolen er bygget for å tilpasses en fremtidig byutvikling i Ski vest.

Et forbilde for bærekraftige bygg

Skolen har en miljøvennlig profil og tilfredsstiller kravene til BREEAM NOR Excellent ved å være et nær nullenergibygg. Det har 50 prosent klimagassreduksjon, sammenlignet med et referansebygg.

Det er brukt tre, i stedet for stål, det er jobbet med klimagassustlipp, naturmangfold, sosial bærekraft og overvannshåndtering.

Oppvarmingen skjer via brønnpark og solceller på vegger og tak sørger for strøm. Skolen har i tillegg robuste materialer med lang levetid, noe som er viktig for oss som kommune.

- Dere er med på et prosjekt som er større enn skolen. Med dette prosjektet er dere med på å drive byggebransjen i en mer bærekraftig retning, sa Birgit Rusten, som er programleder i FutureBuilt.

Takk til alle gode samarbeidspartnere

- Vi er så stolte over å ha fått til et fremtidsrettet prosjekt med så mange kvaliteter. Takk til alle som jobber med prosjektet, sa ordføreren.

Hun takket Arkitema, som har prosjektert skolen inne og ute, Hent som har gjort en strålende jobb med å holde orden på byggeplassen og bistått kommunen med rådgivning, entreprenør Advansia for god byggeledelse og oppfølging, og FutureBuilt for gode råd fra fagrådgivere.

-Ikke minst takk til underentreprenørene og alle arbeiderne som nå realiserer skolen, la hun til.

Gleder seg til ny skole

- Jeg vet det er flere enn meg  som gleder seg til ferdigstillelse. Skoleansatte og elever, foreldre og politikere, vi er mange som har sett frem til at Magasinparken ungdomsskole skal bli ferdig, sa ordføreren.

Det kunne rektor Cathrine Sandsmark skrive under på.

- Veldig gøy å se hvordan bygget har tatt form og få lov til å ta en titt inn. Vi gleder oss veldig til å få ny skole. Større klasserom, arbeidsrom, kantine – ja hele totalopplevelsen av dette flotte skolebygget både inne og ute, sa Sandsmark.

Sist endret: 18.03.2024