Oppvekst

For å sikre gode tjenester for barn og unge innenfor bærekraftige økonomiske rammer, må vi dreie aktiviteten mot tidlig innsats, inkluderende opplæring og økt samarbeid mellom tjenestene.

Hovedretninger

  • Tidlig innsats og forebygging – sikre tidlig støtte til sårbare barn, unge og voksne for å redusere behovet for omfattende tjenester senere
  • Oppgavedeling og samarbeid – utforske hvordan frivillige, private og arbeidsinkluderende tiltak kan bidra til mer bærekraftige løsninger, inkludert vurdere ulike insentiver for oppgavedeling
  • Tilpasse endret behov – prioritere innsats som gir størst verdi for innbyggere og lokalsamfunn, samtidig som tjenestetilbud justeres der andre aktører kan ta en større rolle
  • Bærekraftige støtteordninger – sikre at kommunale tilskudd stimulerer til aktivitet og medansvar, og justere ordningene i tråd med tilgjengelige ressurser og dokumentert effekt

Samarbeide, omstille og redusere tilbud

Dette innebærer også at vi utvikler nye samarbeidsmodeller der nærmiljøet, frivilligheten og andre aktører får en større rolle i å støtte barn og unge. 

Frivillighet og medvirkning fra foreldre, lokalsamfunn og næringsliv kan styrke oppvekstmiljøene på en måte som både kan redusere kostnader og skape mer robuste fellesskap rundt barn og unge.

Gjennom en gradvis omstilling av tjenester vil vi sikre at innsatsen rettes mot de barna og familiene som har størst behov. Samtidig legger vi til rette for at nærmiljøet spiller en mer aktiv rolle i fritidsaktiviteter og sosiale tiltak. 

Dette vil kreve endringer i hvordan kommunen organiserer tjenestene. Det vil også kreve en holdningsendring hvor det offentlige, frivillige og private aktører samarbeider tettere for å skape en trygg og inkluderende oppvekst.

Ved å samle ressurser på færre steder og bruke bygg mer effektivt, kan vi styrke fagmiljøer og legge til rette for fleksible tilbud. For å møte kravene til omstilling må vi prioritere lovpålagte tjenester.

Deler av det forebyggende og ikke-kritiske tilbudet vurderes for omstilling, overføring til andre aktører eller avvikling. 

Anbefalte tiltak

Barnehage- og skoletilbud (alle tall i millioner)
Tiltak 2026 2027 2028 2029
Omstillingsprosess Bærekraftig og mangfoldig barnehage uten ekstra ressurs (3 årig tiltak)(1)
Drifte åpen barnehage med rekrutteringsmidler(2) 0,55 0,55 0,55 0,55
Redusert åpningstid ved ferieavvikling i barnehager(3) 0,6 0,6 0,6 0,6
Si opp barnehage- og SFO plass ved utestående betaling 0,5 0,5 0,5 0,5
Gjennomføre skolestartundersøkelsen uten lege (med helsesykepleier) (4) 0,6 0,6 0,6 0,6
Avvikle Newton-rommet(5) 0,5 1 1 1
Avvikle Skotbu skole(6) 0,4 1 1 1
Avvikle kommunal mobbeombudsfunksjon(7) 0,5 1 1 1
Avvikle skolebibliotek og øke bruken av folkebibliotekene(8) 0,8 2 2 2

1) Prioritering i ØHP perioden 2025-2028 vil ivaretas gjennom utløst kapasitet i omstilling av det allmennpedagogisk og spesialpedagogiske arbeidet i barnehage.

2) Det er fortsatt ikke nok barn med minoritetsspråklig bakgrunn i barnehage (etter nasjonale mål), og kommunen mottar tilskuddsmidler for rekruttering. Disse kan benyttes til drift av åpen barnehage som rekrutteringsarena til ordinær barnehage.

3) Redusert åpningstid jul og påske, men med tilbud til brukere som må jobbe og i tråd med faktiske behov.

4) Opprettholde skolestartundersøkelsen, men ikke benytte kommunal lege til undersøkelsen.

5) Opplæringstilbudet ivaretas i skolen

6) Elever og lærerressurser flyttes til Kråkstad skole for større sosialt og faglig miljø.

7) Funksjonen er ikke et lovpålagt tilbud og PPT ivaretar veiledningsansvaret ovenfor barnehager og skoler i skolemiljøsaker. Ombud for barn og unge i Akershus, Buskerud og Vestfold kan benyttes av foreldre.

8) Avvikling av skolebibliotekene betyr å ta vekk 10% stilling per skole og 50 kr pr elev til bøker. Skolene må i større grad benytte folkebibliotekene og vedlikeholde egne boksamlinger ved gjenbruk.

Forebyggende barne- og ungdomsarbeid
Tiltak 2026 2027 2028 2029
Videreutvikle og drifte Home Start med frivillig organisasjon 0,25  0,25 0,25 0,25
Reduksjon og omstilling av psykisk helsetilbud for barn og unge(1) 1,5 3 3 3

1) Reduksjon og omstilling av det psykiske helsetilbudet for barn og unge, med fokus på en målrettet og ressursbesparende tilnærming for å støtte utsatte familier, samtidig som man sikrer effektiv hjelp fremover.

Anbefalt sum

Anbefalt sum 2026: 7,2 mill. kr
Anbefalt sum 2028: 11,5 mill. kr

Muligheter

Gjennom et tettere samarbeid med frivillige, nærmiljøet og private aktører har vi mulighet til å opprettholde viktige tilbud.

Dette kan styrke lokal medvirkning, engasjement og samhold, samtidig som vi kan frigjøre ressurser til mer målrettede tiltak rettet mot barn og unge som trenger det mest.

Usikkerheter

Tiltakene innebærer risiko for at enkelte sårbare grupper mister viktig forebyggende støtte, noe som kan føre til behov for mer omfattende og kostnadskrevende tiltak på sikt.

Omstillingen krever tett oppfølging, bred dialog med berørte familier og god samhandling med frivillige og private for å unngå utilsiktede konsekvenser for barn og unges oppvekstsvilkår.

Andre tiltak som er vurdert

Vi har vurdert å 

  • bare beholde én helsestasjon. Det er vurdert som mer kostnadskrevende i perioden enn dagens løsning blant annet på grunn av økte barnetall i Ski sentrum og tilgjengelige lokaler. Dette foreslås derfor ikke, men kan vurderes på sikt. Mulig gevinst knyttet til stordriftsfordel og avhending av areal er ikke beregnet.

  • samlokalisere Forsterket skoletilbud på Sofiemyråsen og Toppen med avlastningstilbudet på Solbråtan, men har behov for tid til å vurdere utfordringer og muligheter sammen med berørte.

  • avvikle store deler av det psykiske helsetilbudet for barn og unge. Det er vurdert som å gi så store negative konsekvenser, at det ikke anbefales. Vi anbefaler i stedet å gjøre en mindre inngripende omstilling av det psykiske helsetilbudet til barn og unge, se under anbefalte tiltak.

  • redusere ressurser til SLT (Samordning av lokale rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak). Det er vurdert som høy risiko med tanke på økt ungdomskriminalitet og Nordre Follo som knutepunkt i Follo-regionen. Dette foreslår vi derfor ikke.

  • redusere åpningstid i barnehager. Det er vurdert at gevinsten ved å redusere åpningstiden er så liten at det ikke forsvarer ulempen det medfører for innbyggerne. Tiltaket henger sammen med tidligere politisk sak. Tiltaket anbefales ikke gjennomført.

  • muligheten for å privatisere driften av barnehager. Det er vurdert å være stor usikkerhet på om det vil gi en økonomisk gevinst, siden kommunen er en svært effektiv barnehageeier. Per i dag er det heller ikke gunstig for private å drifte barnehager, og det er ikke et marked for privatisering. Dette foreslås derfor ikke.
Tiltak 2026 2027 2028 2029
Samle Helsestasjonen på én lokasjon 0      
Samlokalisere Forsterket skoletilbud og avlastning 0      
Omstille og avvikle deler av psykisk helsetilbud for barn og unge 2,5 5 5 5
Redusere SLT ressurs 0,25 0,5 0,5 0,5
Redusere åpningstid i barnehager 0,4 0,4 0,4 0,4
Privatisere driften av barnehager 0      

Hva handler dette om?

Vi skal spare inn 243 millioner kroner de neste tre årene.

For å sikre en bærekraftig økonomi legger kommunedirektøren frem en liste med omfattende omstillings- og kuttforslag.

Omstillings- og kuttforslagene skal til endelig politisk behandling i kommunestyret 21. mai. Da bestemmer de folkevalgte hvilke av kommunedirektørens forslag vi skal gå videre med.

Vedtakene blir innarbeidet i kommunens økonomi- og handlingsplan for 2026–2029. Den blir lagt frem i slutten av oktober og blir endelig politisk vedtatt i desember.

Sist endret: 27.03.2025