Helse og mestring
Hovedretninger
- Tidlig innsats og forebygging – sikre tidlig støtte til sårbare barn, unge og voksne for å redusere behovet for omfattende tjenester senere
- Oppgavedeling og samarbeid – utforske hvordan frivillige, private og arbeidsinkluderende tiltak kan bidra til mer bærekraftige løsninger, inkludert vurdere ulike insentiver for oppgavedeling
- Tilpasse endret behov – prioritere innsats som gir størst verdi for innbyggere og lokalsamfunn, samtidig som tjenestetilbud justeres der andre aktører kan ta en større rolle
- Bærekraftige støtteordninger – sikre at kommunale tilskudd stimulerer til aktivitet og medansvar, og justere ordningene i tråd med tilgjengelige ressurser og dokumentert effekt
Vi må tenke nytt om hvordan vi organiserer tjenestene
Behovet for helse- og mestringstjenester øker samtidig som tilgangen på ressurser og kompetent arbeidskraft er begrenset. For å møte disse utfordringene må vi tenke nytt rundt hvordan vi organiserer tjenestene, og hvem som best kan utføre oppgavene.
Ved å satse på oppgavedeling og styrket samarbeid med frivillige, næringslivet og innbyggerne kan vi bruke ressursene våre på best mulig for innbyggerne.
Vi skal bruke alle tilgjengelige ressurser og legge til rette for arbeidsinkludering. Vi skal samle tjenester på færre steder, ta i bruk mer teknologi og dreie innsatsen mot tiltak med størst effekt.
Dette betyr også at vi må avvikle eller overføre enkelte tilbud til andre aktører. Slik kan vi også ha en effektiv tjenesteleveranse også i fremtiden.
Gjennom mer fleksible arbeidsformer, tydeligere prioriteringer og nye samarbeidsmodeller vil vi sikre at innbyggerne fortsatt får gode og forsvarlige tjenester, selv med strammere økonomiske rammer.
Vi vil sørge for tett dialog med innbyggere, pårørende og ansatte i denne omstillingen.
Anbefalte tiltak
Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Samle alle korttidsplasser til en lokasjon (1) | 0 | 2 | 2 | 2 |
Avslutte vertskapssamarbeidet på KAD (2) | 0 | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
Redusere 6 sykehjemsplasser (3) | 5,4 | 5,4 | 5,4 | 5,4 |
Konkurranseutsette Kråkstadtunet omsorgsboliger (4) | 0 | 1,6 | 1,6 | 1,6 |
Konkurranseutsette sykehjem (5) | 0 | 1,4 | 2,5 | 2,5 |
Redusere renhold på helligdager (6) | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
1) Fordelingen av korttidsplasser på to lokasjoner ble politisk vedtatt i juni 2024. Helse og mestring kan vurdere dette på nytt, da en sentralisering av spisskompetanse innen forvaltning av korttidsplasser kan bidra til økonomiske besparelser og en mer effektiv ressursutnyttelse.
2) KAD (kommunal akutt døgnenhet). Gir mulighet til å redusere antall plasser fra 8,2 til 6. Dette må vurderes i sammenheng med en eventuell samling av alle korttidsplasser på én lokasjon (1) og reduksjonen av seks sykehjemsplasser (3).
I dag er KAD ivaretatt i et vertskommunesamarbeid og må vurderes sammen med Follo-kommunene.
3) Knyttet til én avdeling på Høyås der det er bare seks plasser (underetasjen).
4) Besparelsen forutsetter at det driftes 200 kr rimeligere per plass per døgn.
5) Foreløpige beregninger viser at kommunens institusjonsdrift allerede er effektiv. Konkurranseutsetting kan testes med å privatisere ett sykehjem som mulig har potensial for besparelser fra medio 2027. Besparelsen forutsetter at privat aktør kan drive mer effektivt enn kommunen.
6) Rengjøre fellesarealer og ikke pasientrom på helligdager.
Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Hjemmetjenesten flytter ut av Jernbaneveien (1) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omstille fagsenteret i Helse | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Endre tildelingskriterier på Trygghetsalarm (2 | 0,3 | 0,6 | 0,6 | 0,6 |
Øke priser på praktisk bistand (3) | 0,1 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
1) Fra leide til eide lokaler. Kan gi en besparelse på 3,2 mill. kr og synliggjøres under tema: Arealene våre - Effektiv arealbruk og avhending av eiendom.
2) Redusere tildeling av trygghetsalarmer - fra alle kan få, til at tildelingen blir mer behovsprøvd.
3) Flere tjenester vil kunne defineres som praktisk bistand, og kan faktureres.
Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Omstille seniorkontaktinnsatsen | 0 | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Omstille tilbud Seniorsentrene (1) | 1 | 2,8 | 2,8 | 2,8 |
Avvikle Fact-team voksne (2) | 0 | 0 | 3,7 | 3,7 |
Avvikle Frisklivssentralen (3) | 1,4 | 2,8 | 2,8 | 2,8 |
Redusere antall dagsenterplasser (4) | 1,1 | 2,3 | 2,3 | 2,3 |
Redusere med 2 varmtvannsbasseng (5) | 0,5 | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Omstille frivilligsentraler | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Redusere transporttjenesten (6) | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
1) Her legger vi til rette for at andre aktører samlet sett kan gi samme tilbud som kommunen gjør i dag. Dette må vi sørge for at skjer. Oppgavene er ikke lovpålagt. Besparelsen er driftskostnader.
Besparelsen på areal og FDV kostnader er lagt under Areal. Kommunale ressurser kan benyttes til å få andre aktører (for eksempel i næringslivet som treningssentre) til å overta treningsgruppene, for eksempel ved hjelp av tilskudd fra Innovasjon Norge o.a.
2) Si opp samarbeidsavtalen med Helseforetaket om FACT-team for voksne, da den ikke gir ønsket effekt.
3) Frisklivsentral er ikke en lovpålagt oppgave.
4) Svingen dagsenter avvikles og brukere kan overføres til andre dagsenter i kommunen.
5) Reduserer fra tre til ett varmtvannsbasseng. Avvikler bassengene på Dagbo og Høyås. Besparelsen er knyttet til å unngå store rehabiliteringer og reduserte driftskostnader for drift av bassengene.
6) Dette kan vi få til gjennom blant annet endring av åpningstider på dagsenter
Muligheter
Tiltakene har potensial for et styrket samarbeid med frivillige, private og andre aktører.
Et tettere samarbeid kan gjøre det mulig å videreføre aktiviteter som vi selv ikke lenger drifter. Det kan samtidig gi rom for nye og innovative løsninger.
Usikkerheter
Tiltakene vil i stor grad berøre sårbare grupper med etablerte forventninger til våre tjenester, noe som kan skape motstand og bekymring.
Hvis frivillige eller private aktører ikke klarer å overta oppgavene raskt nok, eller med tilfredsstillende kvalitet, risikerer vi økt press på andre deler av tjenestetilbudet.
Endringene krever god kommunikasjon og tett dialog med både brukere, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere.
Anbefalt sum
Anbefalt sum 2026: 13,2 mill. kroner
Anbefalt sum 2028: 35,7 mill. kroner
Andre tiltak som er vurdert
Vi har vurdert muligheten for å
- avvikle Rask psykisk helsehjelp (RPH). Behandling og veiledning for psykiske lidelser er en lovpålagt tjeneste. Hvis vi avvikler RPH må vi etablere alternative tilbud. Vi anbefaler derfor å opprettholde enheten.
- redusere antall F3-dager for ansatte i turnus. Dagens ordning tilsvarer en kostnad på 15 årsverk per år. En reduksjon vil innebære at ansatte mister et etablert gode, noe som kan påvirke vår evne til å rekruttere og beholde ansatte. Vi anbefaler derfor å opprettholde ordningen.
- avvikle avtalen med Fontenehuset, men anbefaler istedenfor å reforhandle avtalen slik at den kun gjelder for innbyggere i vår kommune. Fontenehuset anses som en effektiv aktør for å få kandidater ut i arbeidslivet, og denne kompetansen ønsker kommunen å bevare. Målet med reforhandlingen er å sikre at kommunens støtte på 2,5 mill kroner benyttes mer effektivt og kan komme flere innbyggere til gode.
- redusere kommunens tilskudd til VTA-plasser (varig tilrettelagte arbeidsplasser) hos Empo AS. Dette kommer som en politisk sak. Vi anbefaler derfor å avvente med tiltaket.
- avvikle innsatsen på arbeidsinkluderende tiltak for ungdom og unge voksne som har en forebyggende effekt og gir kompetansetrening. Dette omfatter blant annet sommerjobbordningen for ungdom og drift og administrasjon av Rufus og Oma. Tiltakene har lave kostnader og stor langsiktig effekt. Vi anbefaler derfor å opprettholde tilbudet.
- etablere dobbeltrom på korttidsavdelingen, noe som kan øke kapasiteten med inntil 20 pasientplasser. Dette kunne potensielt utsette behovet for nye sykehjemsplasser, men siden det ikke er planlagt nybygg før etter 2029, vil tiltaket ikke ha en utsatt effekt i denne perioden. Vi anbefaler derfor ikke å gjennomføre tiltaket på nå.
(Tall i millioner)
Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Avvikle Rask Psykisk Helsehjelp (RPH) | 3,6 | 7,2 | 7,2 | 7,2 |
Reduksjon i antall F3 dager for ansatte i turnus | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Fontenehuset, avvikle avtale | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
Redusere støtte til Empo (VTA bedrift) | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 |
Avslutte forebyggende innsats for arbeidsinkludering | 0,1 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Etablere dobbeltrom på korttidsavdeling (inntil 20 rom) |
Hva handler dette om?
Vi skal spare inn 243 millioner kroner de neste tre årene.
For å sikre en bærekraftig økonomi legger kommunedirektøren frem en liste med omfattende omstillings- og kuttforslag.
Omstillings- og kuttforslagene skal til endelig politisk behandling i kommunestyret 21. mai. Da bestemmer de folkevalgte hvilke av kommunedirektørens forslag vi skal gå videre med.
Vedtakene blir innarbeidet i kommunens økonomi- og handlingsplan for 2026–2029. Den blir lagt frem i slutten av oktober og blir endelig politisk vedtatt i desember.
Sist endret: 27.03.2025