Vedlikehold og drift av formålsbygg og infrastruktur
Hovedretninger
- Tidlig innsats og forebygging – sikre tidlig støtte til sårbare barn, unge og voksne for å redusere behovet for omfattende tjenester senere
- Oppgavedeling og samarbeid – utforske hvordan frivillige, private og arbeidsinkluderende tiltak kan bidra til mer bærekraftige løsninger, inkludert vurdere ulike insentiver for oppgavedeling
- Tilpasse endret behov – prioritere innsats som gir størst verdi for innbyggere og lokalsamfunn, samtidig som tjenestetilbud justeres der andre aktører kan ta en større rolle
- Bærekraftige støtteordninger – sikre at kommunale tilskudd stimulerer til aktivitet og medansvar, og justere ordningene i tråd med tilgjengelige ressurser og dokumentert effekt
Prioritere tjenester som kommer flest mulig til gode
Kommunen skal prioritere tjenester som kommer flest mulig innbyggere til gode, spesielt de med størst behov. Vi må unngå uforholdsmessig store utgifter knyttet til enkeltområder med få brukere.
Gjennom slike prioriteringer frigjøres ressurser som kan brukes til tjenester som kommer flere innbyggere til gode.
Anbefalte tiltak
Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Redusere renhold sommerstid (1) | 1,85 | 1,85 | 1,85 | 1,85 |
Senke innetemperatur (2) | 0,6 | 0,8 | 1 | 1 |
1) Redusere renhold med 50 % sommerstid i administrasjonsbygg og barnehager
2) Senke innetemperaturen med 1-2 grader i formålsbygg (unntatt sykehjem), tilsvarende som under strømkrisen
Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Halvere asfalteringsbudsjettet | 5 | 5 | 5 | 5 |
Brøyte ved formålsbygg i egenregi, og kjøpe brøyting av kommunale veier (1) | 0 | 2 | 2 | 2 |
Privatisere de minste kommunale veiene (2) | 0 | 1 | 1 | 1 |
Avvikle drift av private veier (3) | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Skru av gatevarme ved høy strømpris | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Redusere vedlikehold av grøntområder (4) | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
1) Kommunen brøyter i dag kommunale veier selv, mens private entreprenører brøyter rundt formålsbygg. Vi ser at det er dyrere å kjøpe brøyting av arealene rundt bygg enn vinterdrift av veier.
Ved å brøyte rundt formålsbygg selv og kjøpe brøyting av veier, kan vi bruke eget mannskap der det lønner seg mest. Tiltaket kan kreve investering i nytt utstyr.
2) Krever at private overtar eierskapet til veier som i dag er eid av kommunen
3) Kommunen drifter i dag enkelte private veier i kommunen, tiltaket innebærer at driften av disse avsluttes
4) Redusere klipping av gress og vedlikehold av kommunale grøntanlegg.
Muligheter
Tiltakene har et moderat potensial og er relativt enkle å gjennomføre, fordi de primært innebærer en reduksjon i omfanget av vedlikehold og drift av kommunale bygg, veier og infrastruktur.
Tiltakene frigjør midler raskt, som kan brukes på andre prioriterte områder.
Usikkerheter
Lavere standard på vei og redusert vedlikehold av bygg kan føre til misnøye hos innbyggere og brukere.
Overføring av små kommunale veier til private kan skape motstand, da dette innebærer at privatpersoner må påta seg nye kostnader og ansvar.
Tiltakene krever tydelig kommunikasjon og god dialog med berørte innbyggerne for å sikre forståelse for tiltakene.
Anbefalt sum
Anbefalt sum 2026: 8,1 mill. kr
Anbefalt sum 2028: 11,5 mill. kr
Andre tiltak som er vurdert
Redusere investeringsmidler til oppgradering og rehabilitering av formålsbygg
I 2025 er rammen til oppgradering og rehabilitering av formålsbygg redusert med 40 mill. kroner (fra 150 mill. kr til 110 mill. kr).
I tillegg er det nødvendig å omfordele en vesentlig del av beløpet for å finansiere planlagte arealeffektiviseringer.
Totalt sett vil disse grepene medføre at vi bruker lengre tid enn tidligere planlagt på å ta igjen vedlikeholdsetterslepet i formålsbygg.
Det anbefales derfor ikke ytterligere nedtrekk av midler til oppgradering og rehabilitering av formålsbygg.
Hva handler dette om?
Vi skal spare inn 243 millioner kroner de neste tre årene.
For å sikre en bærekraftig økonomi legger kommunedirektøren frem en liste med omfattende omstillings- og kuttforslag.
Omstillings- og kuttforslagene skal til endelig politisk behandling i kommunestyret 21. mai. Da bestemmer de folkevalgte hvilke av kommunedirektørens forslag vi skal gå videre med.
Vedtakene blir innarbeidet i kommunens økonomi- og handlingsplan for 2026–2029. Den blir lagt frem i slutten av oktober og blir endelig politisk vedtatt i desember.
Sist endret: 25.03.2025