Stram økonomistyring

Målet er strammere økonomirutiner for innkjøp, personalutgifter og standardisering av utstyr for å sikre en mer bærekraftig økonomistyring og fjerne unødvendige kostnader.

Hovedretninger

  • Standardisering av avtaleoppfølging, it-utstyr og fakturakontroll
  • Justere godtgjørelser for å sikre at kompensasjoner er rettferdige og bærekraftige
  • Prioritere deltakelse i nettverk og sertifiseringer som gir dokumenterbar merverdi 

En strammere økonomisk styring

Vi kan redusere kostnader gjennom en strammere økonomisk styring. Det betyr tiltak som sikrer

  • strategiske innkjøp
  • bedre avtaler 
  • strengere kontroll med bruk av personalgoder

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) understreker at offentlige virksomheter kan redusere kostnadene ved å bruke rammeavtaler mer konsekvent, standardisere innkjøp og øke avtalelojaliteten.

Vi vil derfor stramme inn leverandørvalg, følge opp eksisterende avtaler mer systematisk og sikre at virksomhetene bruker inngåtte avtaler.

I tillegg reduserer vi kostnader til IT-lisenser og til utskrift gjennom bedre avtaleoppfølging og kontroll. Vi forventer lavere strømkostnader som følge av at det er foreslått en reduksjon i nettleie og merverdiavgift på strøm.

Vi må redusere eller avvikle goder som ikke har klar samfunnsmessig verdi. Samtidig skal personalgoder samsvare med faktiske behov og økonomiske rammer.

Anbefalte tiltak

Hele organisasjonen
Tiltak 2026 2027 2028 2029
Redusere lisenskostnader 4,2  5,2 7,3 7,3
Økt avtalelojalitet og flere rammeavtaler 0,3 4,2 5,8  7,2
Digitalt førstevalg: redusere SMS- og utskriftskostnader og justere mobilrutine 0,85 1,8  1,8 1,8 
Holde seminarer og møter i egne lokaler 1,6  1,6  1,6  1,6 
Redusere klimabudsjett til 3,7 mill. kr 1,5   1,5  1,5   1,5 
Redusere diverse personalgoder 1,1 1,1 1,1 1,1
"Godt nok" IT-utstyr 0,1 0,1   0,1  0,1 
Redusere løpende abonnementer, medlemskap og frivillige sertifiseringer 0,2 0,2 0,2 0,2
Stab og eiendom
Tiltak 2026 2027 2028 2029
Reduserte strømkostnader 10,25 10,25  10,25   10,25 
Effekt av forbedret boligforvaltning, utleieboliger 2 2
Redusert mva sats for vann- og avløpsgebyr 0,65  0,65 0,65 0,65
Redusere konsulentbruk i varslingssaker 0,3  0,3 0,3 0,3
Endret rutine for fakturakontroll i Eiendom 0,2  0,2 0,2 0,2

1) Reduksjon baserer seg på at Regjerningen legger opp til reduksjon i nettleie fra 25 til 15 prosent i sine strømtiltak.

I tillegg planlegges det med en reduksjon i merverdiavgift på strøm som vil gi en besparelse for de byggene vi ikke har merverdiavgiftskompensasjon for.

Oppvekst og læring
Tiltak 2026 2027 2028 2029
Redusere vikarordning for videreutdanning av lærere(1) 0,7  0,7 0,7  0,7
Redusere bruk av overtid i barnehager(2) 0,5 0,5 0,5 0,5
Avslutte avtale med "Ungt entreprenørskap"(3) 0,14 0,15 0,15 0,15

1) Det vil fremdeles være mulig for lærere å ta videreutdanning gjennom stipendordning

2) Reduksjonen er knyttet til kveldsmøter og reduksjon av bruk av overtid ved sykefravær

3) Utvikling av entreprenørskap fortsetter gjennom valgfag, arbeidslivsfag mv

Personalkantiner
Tiltak 2026 2027 2028 2029
Kantine rådhuset 0 1
Kantine Drømtorp og Sofiemyr 0,65 0,65 0,65 0,65

1) Kantinene er lokalisert på Drømtorp og Sofiemyr, alternativer er avvikling eller selvfinansiering

Muligheter

Tiltakene gir muligheter for økonomiske gevinster gjennom systematisk og strammere økonomistyring. Bruk av etablerte rammeavtaler, økt standardisering og strengere avtalelojalitet har vist seg effektive i flere kommuner.

Mange tiltak kan gi rask effekt uten store investeringer, og vil også bidra til bedre oversikt og kontroll over ressursbruken.

Klar og tydelig kommunikasjon med virksomhetene øker sannsynligheten for rask gevinstrealisering.

Usikkerheter

Den største utfordringen er å sikre at vi faktisk følger opp avtalene konsekvent. Tiltakene kan møte motstand, særlig der vi ønsker større fleksibilitet til å velge leverandører og tilpasse rutiner etter egne behov.

God endringsledelse, tydelig kommunikasjon og kontinuerlig oppfølging vil derfor være avgjørende.

Uten tydelig forankring og oppfølging er det risiko for vi får lavere økonomisk gevinst av tiltakene enn forventet, og at de oppfattes som byråkratiske og belastende.

Anbefalt sum

Anbefalt sum 2026: 25,2 mill. kr
Anbefalt sum 2028: 35,7 mill. kr

Andre tillegg

Vi har sett på mulighet for å redusere konsulentbruken. Vi bruker i hovedsak konsulenter der det er behov for spesialkompetanse som kommunen ikke besitter selv, og det er vurdert som ikke hensiktsmessig å ansette fast.

Vi foreslår et betydelig nedtrekk på stillinger i organisasjonen, og det er sannsynlig at det vil bli behov for å bruke noe konsulenter i tiden framover.

Vi anbefaler derfor ikke dette tiltaket nå.

Tiltak 2026 2027 2028 2029
Redusere konsulentbruk 0,5 0,5 0,5 0,5

Hva handler dette om?

Vi skal spare inn 243 millioner kroner de neste tre årene.

For å sikre en bærekraftig økonomi legger kommunedirektøren frem en liste med omfattende omstillings- og kuttforslag.

Omstillings- og kuttforslagene skal til endelig politisk behandling i kommunestyret 21. mai. Da bestemmer de folkevalgte hvilke av kommunedirektørens forslag vi skal gå videre med.

Vedtakene blir innarbeidet i kommunens økonomi- og handlingsplan for 2026–2029. Den blir lagt frem i slutten av oktober og blir endelig politisk vedtatt i desember.

Sist endret: 25.03.2025