Utnytte inntektspotensialet for eiendom og infrastruktur
Hovedretninger
- Bedre utnyttelse av eiendom og infrastruktur
- Utforske innovative inntektsmodeller og kommersielle samarbeid
Anbefalte tiltak
Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Ta betaling for erklæringer/tillatelser fra kommunen som grunneier | 0,12 | 0,25 | 0,25 | 0,25 |
Kreve en avgift fra ved legging av infrastruktur i kommunale veier. | 0,06 | 0,06 | 0,06 | 0,06 |
Innføre parkeringsavgift for ansatte ved arbeidsplass, også ved formålsbygg | 0,35 | 0,75 | 0,75 | 0,75 |
Øke parkeringsavgift til 50 kr/t i sentrum | 0,25 | 0,25 | 0,25 | 0,25 |
Muligheter
Vi har et potensial for økte inntekter i bedre utnyttelse av egne eiendommer og infrastruktur.
Gradvis justering av gebyr- og leiepriser kan gi økte inntekter uten store investeringer. Flere kommuner har lykkes med lignende grep, særlig når det skjer trinnvis og er godt begrunnet.
Riktig gjennomført, kan dette styrke vårt økonomiske handlingsrom og bidra til å opprettholde tjenestetilbudet i en krevende tid.
Usikkerheter
Tiltak som berører gebyrer og leiepriser vil oppleves som inngripende for både ansatte, innbyggere og næringsliv, og vil utløse misnøye hvis de innføres for raskt eller uten god forankring.
Endringene må gjennomføres trinnvis, med god kommunikasjon og et tydelig formål. Det er avgjørende at tiltakene oppfattes som rettferdige, nødvendige og godt begrunnet.
Anbefalt sum
Anbefalt sum 2026: 0,8 mill. kr
Anbefalt sum 2028: 1,3 mill. kr
Andre tiltak som er vurdert
- Vi anbefaler ikke å innføre parkeringsavgift fra første time på parkeringsplasser.
- Vi anbefaler ikke å innføre parkeringsavgift på flere offentlige parkeringsplasser.
Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Parkeringsavgift fra første time på kommunale parkeringsplasser(1) | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
Innføre p-avgift på Vevelstad | 1 | 1 | 1 | 1 |
1) Som følge av at flere parkeringsplasser i Ski sentrum forsvinner er inntektspotensialet betydelig redusert. Inntektspotensialet ved å innføre parkeringsavgift fra første time er vesentlig lavere enn da en time gratis parkering ble innført.
(Nedre torg faller bort som parkeringsplass, parkeringsplassene i Rådhussvingen blir borte i forbindelse med oppgraderingen av Rådhussvingen, parkeringsplassene ved rådhuset blir borte i forbindelse med utbygging, og parkeringsplassene ved Vestråtparken vil bli benyttet som riggplass for Kirkeveien).
På grunn av endringene i parkeringssituasjonen er det usikkerhet knyttet til beregningen av inntektspotensialet.
Hva handler dette om?
Vi skal spare inn 243 millioner kroner de neste tre årene.
For å sikre en bærekraftig økonomi legger kommunedirektøren frem en liste med omfattende omstillings- og kuttforslag.
Omstillings- og kuttforslagene skal til endelig politisk behandling i kommunestyret 21. mai. Da bestemmer de folkevalgte hvilke av kommunedirektørens forslag vi skal gå videre med.
Vedtakene blir innarbeidet i kommunens økonomi- og handlingsplan for 2026–2029. Den blir lagt frem i slutten av oktober og blir endelig politisk vedtatt i desember.
Sist endret: 25.03.2025