Organisasjon i endring
Hovedretninger
- Digitalisering og KI: Digitalisere arbeidsprosesser og øke bruk av kunstig intelligens.
- Optimalisere lederstruktur og organisering for å sikre kortere beslutningsveier og robuste virksomheter.
- Utnytte stordriftsfordeler gjennom samarbeid med andre kommuner og eksterne samarbeidspartnere.
Satser på automatisering og kunstig intelligens
For å sikre en bærekraftig organisasjon, må vi kombinere økt bruk av kunstig intelligens (KI) og automatisering med en mer fleksibel og robust organisering.
Regjeringen har satt som mål at 80 prosent av offentlige virksomheter skal ta i bruk KI innen 2025. Kommunal sektor ligger etter både statlig og privat sektor i automatisering av arbeidsprosesser.
Dette gir et betydelig potensial for mer effektiv ressursbruk og smartere kompetanseforvaltning.
Vi gjør derfor en stor satsning på automatisering og kunstig intelligens for å gjennomføre en raskere omstilling og ivareta kvalitet i våre tjenester.
Samtidig må vi utvikle organisasjonen slik at den er robust nok til å møte fremtidens utfordringer. Ved å bygge større og sterkere fagmiljøer vil vi kunne oppnå høyere kvalitet, bedre ressursutnyttelse og raskere beslutningsprosesser.
Moderne organisasjonsmodeller legger vekt på
- tverrfaglig samarbeid
- mer fleksibel ledelse
- økt bruk av autonome team med større handlingsrom
For å lykkes med dette vil vi bruke en strategisk tilnærming til bemanning. Vi skal aktivt tilpasse kompetansen etter fremtidens behov. Gjennom automatisering og KI kan vi frigjøre kapasitet fra manuelle oppgaver og styre ressursene dit behovene er størst.
Samtidig vil vi styrke den digitale transformasjonen ved kontinuerlig å kartlegge og effektivisere arbeidsprosesser. Dette innebærer at vi må utvikle nye måter å organisere arbeidet på for tilrettelegge for enda mer fleksibilitet og effektive beslutningsprosesser.
Anbefalte tiltak
Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Endre lederstruktur | 12 | 20 | 20 | 20 |
Effektiv drift av kommunens bilpark | 1 | 3 | 5 | 5 |
Erstatte sak og arkivløsning med arkivkjerne og saksbehandlingsverktøy | 1 | 1 | 1 | 1 |
Automatisert dokumenthåndtering og automatiserte systemtilganger | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
Bruke GAT kun i virksomheter med turnus(1) | 0,5 | 1 | 1 | 1 |
Redusere bruk av tolk, ved hjelp av digitale løsninger og felles bestillinger | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Strategisk bemanning | 10 | 20 | 30 | 40 |
1) GAT er et digitalt arbeidsplanleggings- og ressursstyringssystem som brukes av hele organisasjonen i dag.
Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Automatisering og bruk av KI (1) | 0 | 1,8 | 3,7 | 4,2 |
Samordne "vedtakskontor" med tverrfaglig team (2) | 0 | 1 | 1 | 1 |
Øke finansiering av kommunal kompetansebygging med statlige midler | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0.4 |
Lederstruktur barnevern (3) | 0,15 | 0,15 | 0,15 | 0,15 |
1) Automatisering av arbeidsoppgaver og bruk av KI som pedagogisk beslutningsstøtte i barnehage, skole, PPT og Fagstab Oppvekst innebærer å ta ut potensialet i sammenstilling av informasjon fra fagsystemer, beslutningsstøtte i utarbeidelse av planer og vedtak, samt automatiske tildelinger av tjenester (vedtak).
2) Etablere tverrfaglig team og “vedtakskontor” mellom ressurser fra Helse og Mestring og Oppvekst og læring for bedre samordning og kompetansedeling rundt unge innbyggere med habiliteringsbehov (fysisk og psykisk)
3) Gjennomgang av lederspenn og lederressurs i barneverntjenesten med mål om at fagledere kan erstatte avdelingsleder
Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Restrukturering av samfunnshelse og utviklingsteam | 1 | 2 | 2 | 2 |
Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Restrukturere og effektivisere Teknikk | 0 | 2,2 | 2,2 | 2,2 |
Restrukturere og effektivisere Samfunn, klima og miljø | 1 | 1 | 1 | 2 |
Digitalisere av eiendomsarkiv | -2 | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Tiltak | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Robotrenhold - mer effektiv drift og redusert sykefravær | 1,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 |
Reduksjon med en direktør | 0,85 | 2 | 2 | 2 |
Avvikle intranett | 0,25 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Reduksjon av vaktlag og tekniske årskontroller i egen regi | 0,2 | 0,45 | 0,5 | 0,5 |
Effektiviserings- og kontrolltiltak i Byggdrift | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Hvordan realisere strategisk bemanning
Vi står overfor økende behov i tjenestene, samtidig som det blir stadig vanskeligere å rekruttere nok ansatte med riktig kompetanse, særlig innen helse og omsorg og oppvekst.
For å sikre bærekraftige tjenester må vi jobbe strategisk med kompetanseutvikling og bemanning. Vi trenger derfor en aktiv strategi som
- utnytter naturlig turnover til å fornye organisasjonen
- reduserer behovet for visse stillinger gjennom automatisering
- prioriterer ressursene der de gir størst effekt for innbyggerne
For å lykkes med dette må vi aktivt bruke naturlig turnover til å fornye organisasjonen. Kommunedirektøren vil derfor jevnlig vurdere hvilke stillinger som skal erstattes, basert på organisasjonens strategiske behov.
Der det er mulig, skal oppgaver
- omfordeles
- automatiseres, eller
- håndteres på nye måter
Et eget kompetanseteam med tjenestedesignere og KI-spesialister vil støtte virksomhetene i dette arbeidet, slik at kvaliteten i tjenestene opprettholdes og forbedres selv når oppgavene endres.
Vi legger opp til en kontrollert reduksjon på ca. 10 stillinger per år, der vurderingene knyttes tett opp mot strategiske behov og prioriteringer i organisasjonen.
Alle de identifiserte tiltakene i omstillingen vil gjennomføres som egne prosjekter med tett oppfølging.
Muligheter
Tiltakene har stort potensial, siden automatisering og digitalisering er tydelige offentlige satsinger med tilgjengelige verktøy.
Andre kommuner har allerede vist gode resultater med tilsvarende omstillinger, noe som reduserer usikkerheten knyttet til forventede gevinster. Potensialet for ressursoptimalisering og frigjøring av kompetanse er stort.
Usikkerheter
Usikkerheten knytter seg særlig til gjennomføring, hvor resultatene avhenger av god endringsledelse, tilstrekkelig kompetanseutvikling og tilpasning av arbeidsprosesser.
Enkelte tiltak, spesielt knyttet til kunstig intelligens, er innovative og derfor uten sikre, etablerte eksempler i kommunal sektor.
Det vil kreves omfattende tverrfaglig samarbeid, tydelig ressursstyring og realistiske forventninger til tidsaspektet før gevinster fullt ut kan realiseres.
I en overgangsfase kan det oppstå midlertidige reduksjoner i tjenestekvalitet inntil de nye løsningene er godt etablert.
Anbefalte summer
Anbefalt sum 2026: 28,9 millioner kroner
Anbefalt sum 2028: 75 millioner kroner
Hva handler dette om?
Vi skal spare inn 243 millioner kroner de neste tre årene.
For å sikre en bærekraftig økonomi legger kommunedirektøren frem en liste med omfattende omstillings- og kuttforslag.
Omstillings- og kuttforslagene skal til endelig politisk behandling i kommunestyret 21. mai. Da bestemmer de folkevalgte hvilke av kommunedirektørens forslag vi skal gå videre med.
Vedtakene blir innarbeidet i kommunens økonomi- og handlingsplan for 2026–2029. Den blir lagt frem i slutten av oktober og blir endelig politisk vedtatt i desember.
Sist endret: 27.03.2025