eDialog - sikker innsending av post

Kort fortalt

E-post er ikke en sikker kanal for sensitiv post. Det kan også være en omvei for post som skal inn i kommunens arkivsystem. Ved å ta i bruk eDialog åpner vi for sikker, rask og effektiv håndtering av post inn til Nordre Follo kommune.

Når kan du bruke eDialog?

Du kan bruke eDialog hvis du skal:

  • Sende dokumenter til saksbehandling eller journalføring
  • Sende sensitiv post med konfidensielle opplysninger
  • Sende dokumenter til eksisterende sak

Du trenger ikke bruke eDialog hvis:

  • Kommunen har eget elektronisk skjema til formålet. Søknadskjema finnes på sidene til de ulike tjenestene.
  • Du har generelle henvendelser eller spørsmål. Om du ikke finner svar på våre nettsider, kan du ta kontakt på telefon eller sende e-post til postmottak@nordrefollo.kommune.no.

Send inn post via eDialog

Nordre Follo kommunes dokumentsenter mottar din henvendelse og videreformidler til rett person/saksbehandler samme dag eller neste dag. Svar sendes til din elektroniske postboks. (Altinn, Digipost el. eBoks). 

Hvis du ikke allerede har en slik løsning, kan du lese mer om hvordan du velger digital postboks på norge.no

Send inn post

Hvordan fyller du ut et skjema?

Slik fyller du ut et skjema:

  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnr.) eller om du representerer en virksomhet (org.nr.).
  • Obligatoriske felt er merket med *
  • Gi en god beskrivelse av forsendelsen din. Kommentarfeltet legges inn som et eget vedlegg til forsendelsen din.
  • Er saksnummer fra Nordre Follo kommune kjent, vennligst skriv dette i feltet «tittel» sammen med tittel på innsending. 
  • Husk å laste opp relevante vedlegg. NB: godkjente filformat er kun pdf.
  • Klikk på «send forsendelse». Du vil motta en kvittering på mail. 

Forsendelse av dokumenter som er «Unntatt offentlighet»

Tjenesten er godt egnet til å sende inn dokumenter merket «unntatt offentlighet». Kanalen er kryptert og avsender autentisert. NB: Husk å merke tittelfeltet med «UO» i tillegg til sakstittel.

Svar på brev fra kommunen

eDialog kan også brukes til å svare på brev fra kommunen.

Eksempel: Vi sender deg brev der vi ber om svar fra deg. Du får varsling på epost/tlf og kan åpne det i din valgte elektroniske postboks (det kan være Altinn, Digipost eller e-Boks).

I brevet finner du lenke til eDialog-skjemaet "Svar på denne forsendelsen". Du logger inn og sender svaret til oss. Svaret går direkte til saksbehandler i vårt system. På denne måten håndteres både utgående post, og svar fullelektronisk i vårt sak-/arkivsystem.

Fordeler ved bruk av eDialog

Vi oppfordrer privatpersoner og næringsliv til å ta i bruk eDialog.

Det er flere fordeler:

  • Det er en sikker kanal for å sende oss post. Dataene blir overført kryptert.
  • Det gir en sikker identifikasjon av avsender.
  • Vi mottar posten din raskere. Dokumentene blir sendt elektronisk og mottatt direkte i vårt system. Saksbehandler mottar posten samme dag eller neste dag.