Inkluderende leksepraksis

Kort fortalt

  • Høsten 2022 ble det bestemt at skoler i Nordre Follo skulle prøve ut leksefri og leksebevisst praksis.
  • Skoler ser på ulike måter å gjøre lekser mer inkluderende for alle elever.

For å sikre god kvalitet på dette arbeidet, samarbeider skolene med Kjersti E. Lien Holte, førsteamanuensis ved lærerutdanningen på Høgskolen i Østfold. Hun har betydelig forskererfaring innen dette fagområdet.  

Skolene fikk selv velge om de ville være med på forsøket. I kommunen er det to barneskoler som har valgt å ikke gi lekser.

Disse skolene er

  • Sofiemyr skole
  • Vevelstadåsen skole

I tillegg deltar fem andre skoler med å prøve ut ulike tilnærminger til inkluderende leksepraksis.

Disse skolene er

  • Fløysbonn ungdomsskole
  • Langhus skole
  • Kråkstad og Skotbu skoler
  • Ski skole
  • Østli skole

Det finnes flere grunner til at lærere gir lekser. Det kan være for å gi informasjon til foreldrene, vurdere elevenes ferdigheter, hjelpe elevene med å etablere gode arbeidsvaner, øve på ferdigheter med mer.

Skolene vil nå nøye vurdere sin nåværende praksis og reflektere over hvordan lekser fungerer etter hensikten for alle elever. Når skolene velger å endre sin tilnærming til lekser, kan det innebære at vi:

  • finner andre metoder for å informere og engasjere foresatte på
  • tilrettelegger bedre for mengdetrening på skolen
  • gir elevene god støtte til utvikling av gode arbeidsvaner på skolen
  • vurderer elevenes arbeid på skolen som en del av undervisningsprosessen

Alle de nevnte skolene jobber med å integrere arbeidet med inkluderende leksepraksis inn i deres pågående utviklingsarbeid på skolen. Derfor vil praksisen på skolene være ulik, alt etter hva skolen har som satsningsområder.

Kontaktinformasjon

Leder og koordinator for arbeidet: Linemor Bjørnstad
E-post: linemor.bjornstad@nordrefollo.kommune.no
Telefon: 45 84 72 07