Klage på karakter

Kort fortalt

  • Du kan klage på alle karakterer som skal føres på vitnemålet.
  • Du kan klage på standpunktkarakterer, eksamenskarakterer og karakterer i orden og oppførsel.

Skriftlig eksamen

Hvis du vil klage på skriftlig eksamen, skal du levere klagen til skolen. Du må levere klagen innen ti dager etter at karakteren er gjort tilgjengelig. Klagen må være skriftlig, og det må komme klart fram hvilken fagkode klagen gjelder.

Det er ikke krav om begrunnelse for klagen. Skolen registrerer klagen og  Statsforvalteren har ansvar for å behandle den. 

Resultatet av klagen blir sendt til skolen.  

Muntlig eksamen

Ved muntlig eksamen kan du bare klage på formelle feil. Feilene må være slik at de kan ha hatt betydning for karakteren du fikk.

Klagen skal leveres skriftlig til skolen senest innen ti dager fra du ble gjort kjent med karakteren. Sensor, faglærer og rektor uttaler seg, og rektor sender uttalelsene til Statsforvalteren. 

Kopi av sakspapirene sendes til klager, eventuelt foreldre/foresatte hvis eleven er mindreårig. Hvis klager får medhold i klagen, skal karakteren annulleres.

Standpunktkarakter

En standpunktkarakter blir gitt ved avslutningen av opplæringen i fag, og er en karakter som skal føres på vitnemålet. Klagefristen er ti dager etter at du har fått karakterene.

Du som er elev, eller foreldre til elever under 18 år kan klage på en standpunktkarakter. Før du bestemmer deg for å klage bør du kontakte skolen og få en begrunnelse for karakteren din. 

Det må stå i klagen hva du ønsker å klage på. Når en elev eller foresatt klager på en standpunktkarakter, skal klagen alltid gis til skolen.

Skolen skal behandle klagen og sende den videre til Statsforvalteren, som behandler klagen og skolens redegjørelse.

Statsforvalteren tar ikke stilling til om karakteren er riktig, men skal avgjøre om skolen har fulgt bestemmelsene for karaktersetting.

Hvis Statsforvalteren finner at bestemmelsene som gjelder for karaktersetting er fulgt, blir karakteren stående.

Finner Statsforvalteren at bestemmelsene ikke er fulgt, blir karakteren opphevet og saken sendes tilbake til skolen. Rektor og lærer må gjøre en ny vurdering og sette en ny karakter. Du kan ikke klage på ny karakter. 

Orden og oppførsel

Du må levere klagen til rektor. Klagefristen er ti dager etter at du har fått karakteren. 

Rektor sender klagen til Statsforvalteren i Oslo og Viken sammen med egen og kontaktlærers uttalelse. Du får en kopi av uttalelsen.

Statsforvalteren avgjør om karakteren skal endres og fastsetter endelig karakter. Både du og skolen får melding om resultatet av klagebehandlingen.  

Mer informasjon

Kontaktinformasjon

Oppvekst og læring i Nordre Follo

Sentralbord  
Telefon 02178

Send e-post til Oppvekst og læring