Digital vannmåler

Kort fortalt

  • Med en digital vannmåler trenger du ikke lenger å sende inn avlesning selv.
  • Vi innfører digitale vannmålere for alle huseiere som i dag har en manuell
  • Arbeidet vil bli gjort områdevis i 2025 og 2026.
  • Vi sender ut informasjonsbrev til et område etter hvert som vi kommer dit.

Hva betyr det for deg å få en digital vannmåler? 

Med digitale (fjernavleste) vannmålere, blir det færre manuelle prosesser for deg som huseier og for kommunen, noe som gir færre feil.

Du vil få

  • kontroll med og bevisst styring av eget vannforbruk
  • et mer korrekt fakturagrunnlag
  • mindre fare for skader på eiendommen din ved lekkasjer
  • varsling ved lekkasje eller rennende kraner eller toalett

Inntil videre vil vi fortsette å lese av og avregne de digitale vannmålerne årlig (i desember).  

Det ikke er valgfritt å skifte vannmåler. Dette er hjemlet i vann og avløp-gebyrforskriften, Nordre Follo.

Skifte av vannmåleren

Vi planlegger å skifte ut de manuelle vannmålerne i perioden 1. februar 2025 til 1. november 2025. På grunn av årsoppgjøret for 2025, vil det bli en pause i arbeidet og vi starter opp igjen 1. februar 2026.

Du får en SMS først

Du vil få en SMS ca. en uke før vi har planlagt å komme. En rørlegger som vi engasjerer vil skifte ut vannmåleren din, og dette blir gjort på hverdager mellom kl. 07.30 og 15.00.

Svar «OK» på SMS-en hvis tidspunktet passer for deg.

Hvis tidspunktet ikke passer, må du ringe. Du kan også sende en e-post til adressen som er oppgitt i meldingen for å avtale et nytt tidspunkt direkte med rørleggeren.

Nummeret er langt 

SMS-meldingen du får vil ha et langt og uvanlig nummer. Vi sender ikke lenker i disse meldingene. Du skal bare svare med «OK» hvis du godtar tidspunktet.

Hva må du gjøre klart før rørlegger kommer?

Vi skifter ut vannmåleren, mens du er ansvarlig for at vannmåleren til enhver tid er tilrettelagt for avlesning, tilsyn og vedlikehold.

Du må derfor sørge for at  

  • vannmåleren er lett tilgjengelig og enkel å komme til, slik at den kan byttes og vedlikeholdes uten hindringer.
  • stoppekranen (hovedkranen som styrer vanntilførselen til måleren) må være funksjonell og kunne stenges før vannmåleren kan byttes ut. Denne kranen finner du normalt rett foran vannmåleren.
  • vannmåleren er korrekt montert i henhold til forskriftskrav. Er du usikker på om installasjonen er forskriftsmessig, anbefaler vi at du kontakter et godkjent rørleggerfirma for en vurdering.

Hvis rørleggeren ikke får byttet vannmåleren på grunn av dette, må du avtale ny tid for å skifte den ut når nødvendige tilpasninger er utbedret.

Hva koster det å skifte til digital vannmåler?

Du betaler ikke for

  • kostnaden for selve vannmåleren og installasjon av denne, fordi vi eier måleren
  • å sikre at jordingen til huset opprettholdes, bare hvis vannmåleren er av metall og ikke er montert i konsoll (kontroll av fortsatt kontinuitet av jordingen)*.  

Du må betale for å: 

  • bygge om for å få plass til ny måler
  • gjøre tilpasninger slik at måleren blir lett tilgjengelig
  • utbedre stoppekran

*NB! Hvis det er jordfeil eller det må gjøres større utbedringer enn å sørge for kontinuerlig elektrisk kontakt (laske), er dette en utbedring og kostnad som ligger hos deg.

Alle abonnenter er selv ansvarlige for el-anlegget i egen bolig.

Jording

Eldre vannmålere kan være av metall. De nye vannmålerne er av et plastmateriale som ikke leder strøm. En elektriker, i samarbeid med rørlegger, må derfor sjekke om bygningens jordingsforbindelse blir brutt når vannmåleren skiftes.

Når rørlegger kommer for å skifte vannmåleren din og oppdager at det må være med en elektriker, må dere avtale ny tid for skifte ut vannmåleren. Dette medfører i utgangspunktet ingen direkte kostnader for deg.  

Tilsyn og vedlikehold

Selv om du får en digital vannmåler og ikke trenger å lese av vannmåleren selv, er det fortsatt du som abonnent som skal føre tilsyn med vannmåleren din. 

Du må følge med på vannforbruket ditt, slik at du oppdager lekkasjer eller feil så fort som mulig.

Søke etter lekkasje

Den digitale vannmåleren har en rekke funksjoner som gir deg mulighet til å sjekke om du kan ha en lekkasje. Det er derfor viktig å følge med på infokodene i displayet på vannmåleren.

En lekkasje kan bli dyr

Et rennende toalett eller dryppende kran kan ende med å koste flere tusen kroner i løpet av et år. Vannforbruk som skyldes lekkasje på private vannrør og/eller private sanitæranlegg, er ditt ansvar som huseier og dette må utbedres for din regning.

Det er derfor veldig viktig å følge med på vannforbruket og kontakte rørlegger hvis du har mistanke om at noe er feil.

Oversikten nedenfor viser hvor mye en lekkasje kan koste

Type lekkasje Antall m3 per år* Økt kostnad per år*
Dryppende kran (ca. 1 drypp pr. sekund) 9 712 kr
Rennende kran (ca. 2 drypp med stråle) 45 3560 kr
Lekkasje i wc (ikke synlig) 100 7910 kr
Lekkasje i wc (synlig) 200 15 820 kr
Lekkasje i wc (urolig overflate) 400 31 640 kr

*Antall m3 er bare et utgangspunkt, kostnaden er beregnet ut ifra pris pr. m3 for vann og avløp 2025.

Gjennomsnittlig forbruk i Norge er beregnet i snitt til ca. 60 m3 pr. person pr. år. 1 m3 = 1000 liter.

Vi bruker vannmålere fra Kamstrup AS

Målerne fra Kamstrup AS måler selv det minste forbruket og har en svært lav feilmargin. Dette sikrer en rettferdig og korrekt fakturering til deg som innbygger.  


MULTICAL® 21


flowIQ® 2200
Foto: Leverandør

Ved hjelp av trådløs og innebygd radiokommunikasjon (Wireless M-Bus) fjernavleses forbruksdata via drive-by. Drive-by betyr at kommunens ansatte kjører rundt og samler inn data.

Målerne er CE-merket og oppfyller derfor alle europeiske og nasjonale krav, inkludert kravene til helse i forbindelse med elektromagnetisk stråling.

Radiokommunikasjon er en trådløs form for kommunikasjon som bruker elektromagnetiske bølger, også kalt radiobølger.

Det er samme type signaler som blir avgitt fra

  • TV-er
  • datamaskiner
  • trådløse nettverk
  • husholdningsapparater
  • fjernkontroller til biler
  • dørklokker
  • mobiltelefoner
  • husalarmer

Brukerveiledninger

Last ned pdf-filer av

Hvordan behandler vi dataene fra vannmålerne? 

Forbruksdata vi henter inn før årsoppgjøret i desember behandler vi på en sikker måte i henhold til personvern og datasikkerhet.

Tilgangen til dataene er begrenset og vil bare være tilgjengelige for de som arbeider med vannmålere. Når dataene fra måleren registreres, er de krypterte.

Dette betyr at de innsamlede dataene ikke er tilgjengelige for uvedkommende, og kan bare brukes til sitt tiltenkte formål – å fakturere gebyrer. Dataene blir ikke brukt til å kartlegge informasjon om enkeltindivider.

Personopplysningsloven gir oss «behandlingsgrunnlag» for å hente inn nødvendige vannmålerdata for å fakturere gebyr, fordi disse opplysningene er nødvendige for å utøve den offentlige myndigheten som kommune er gitt.

Forurensningsforskriften gir oss anledning til å kreve at årsforbruket ditt fastsettes ut fra målt forbruk.

Les mer om 

Har du spørsmål?

Hvis du har spørsmål om utbedringer som må gjøres i forkant av vannmålerbyttet, ta kontakt med et godkjent rørleggerfirma så snart som mulig, slik at alt er klart når du mottar sms fra vår rørlegger.

For andre spørsmål, send oss en e-post på vannmaler.va@nordrefollo.kommune.no.