Byvekstavtalen for Oslo-området

Kort fortalt

  • Nordre Follo kommune er part i «Byvekstavtalen for Oslo-området».
  • Hensikten med avtalen er å få til reduserte klimagassutslipp fra veitrafikken og nå nullvekstmålet for personbiltrafikken.
  • Med avtalen ønsker man å skape et forpliktende samarbeid på tvers av forvaltningsnivåene om en mer samordnet areal- og transportutvikling i hovedstadsområdet.

«Byvekstavtalen for Osloområdet» trådte i kraft i november 2020. Partene i avtalen er Nordre Follo kommune, staten, Akershus fylkeskommune og kommunene Bærum, Lillestrøm og Oslo.

Det overordnede målet med byvekstavtalen er å få til reduserte klimagassutslipp fra veitrafikken og nå nullvekstmålet for personbiltrafikken.

Med avtalen ønsker man å skape et forpliktende samarbeid på tvers av forvaltningsnivåene om en mer samordnet areal- og transportutvikling i hovedstadsområdet.

Staten bidrar med penger

I byvekstavtalen for Oslo og Akershus går staten inn med betydelige økonomiske midler til miljøvennlig samferdselsinfrastruktur.

Kommunene på sin side forplikter seg til å følge opp sine arealforpliktelser gjennom den regionale planen for areal og transport, blant annet ved å fortette ved kollektivknutepunkt og praktisere en restriktiv parkeringspolitikk i sentrumsområder.

Oslopakke 3 er en del av byvekstavtalen og bompengeinntekter herfra er en viktig del av finansieringsgrunnlaget i avtalen, sammen med de statlige midlene.

Prioriterer etter helhetlig vurdering

Prosjekter og tiltak i byvekstavtalen prioriteres gjennom såkalt prosjektporteføljestyring, det vil si på grunnlag av en helhetlig vurdering, basert på måloppfyllelse av avtalens formål, samfunnsøkonomisk lønnsomhet, planstatus og kapasitet på planlegging og gjennomføring.

Avtalepartene skal i felleskap styre avtalen gjennom å utarbeide og vedta fireårige handlingsprogram og årlige budsjetter.

Det er opprettet en styringsgruppe for byvekstavtalen, der de lokale partene møter med politisk ledelse.

Her kan du lese mer om organiseringen og finne referater fra møtene, vedtatt handlingsprogram og avtalen som er inngått:

Byvekstavtalen for Oslo-området og Oslopakke 3 (Statens vegvesen)

Jernbanebro og gang- og sykkelveier

Nordre Follo kommune har som part i byvekstavtalen fått tilgang til en ny arena der kommunen kan søke å påvirke og få innflytelse på areal- og transportutviklingen i Oslo-området.

Gjennom avtalen har kommunen til nå sikret seg et statlig bidrag til ny bro over jernbanen ved Oppegård stasjon.

Andre viktige prosjekter som har fått finansiering gjennom byvekst, er utbyggingen av Kirkeveien/Langhusveien, ny gang/sykkelvei langs fylkesvei 152 Stenfelt-Greverud og ny gang/sykkelvei langs jernbanelinja fra Ås-Holstad.

Også tiltak langs kommunale veier kan finansieres gjennom avtalen, hvis tiltaket kan vise til god måloppnåelse når det gjelder satsing på kollektiv, sykkel og gange.

Tiltakene må være ferdig regulert før de spilles inn, og kommunen har derfor fått tilskuddsmidler fra byvekstsamarbeidet til å igangsette regulering av enkelte gang/sykkel/fortauprosjekter.

Et eksempel er fortau langs Humleveien/Sørjordet 

Dette tiltaket ble ferdig regulert i desember 2024.