Nå blir det kaldt i Nordre Follo

I utgangspunktet påvirker ikke kulden tjenester fra kommunen, men vi følger med på utviklingen. Vi anbefaler alle å forberede seg godt og passe på seg selv og andre.
Vinter i Nordre Follo

Det er først og fremst viktig å kle godt på deg selv og barna. Hjelp naboer og venner, og be om hjelp hvis du trenger det.

Barnehage, skole og SFO

Vi holder i utgangspunktet åpent som vanlig. Kulde er særlig et problem hvis det oppstår problemer med varmeanlegg, og det følger vi nøye med på.

Barnehager, skoler og SFO vurderer fortløpende barnas og elevenes opphold ute. Det er også viktig å ta hensyn til barn som har luftveisutfordringer som astma.

Vi oppfordrer foresatte til å passe på at elevene har varme klær, lue og votter.

Helse og omsorg

Kommunens helseinstitusjoner og boliger driftes som normalt, og vi leverer hjemmetjenester som vanlig.

Vi anbefaler folk å se an været og egen helse. Sørg for at det er godt og varmt hjemme. Dette er ikke tiden for å spare strøm eller ved. Vi oppfordrer pårørende til å ha kontakt med sine med tanke på varme i boligen.

Avfall

Follo Ren har meldt om forsinkelser. Kjøreforholdene er svært utfordrende flere steder. Det fører til forsinkelser i avfallsinnsamlingen de neste dagene.

Følg med på Facebook-siden til Follo Ren.

Vann og avløp

Vann- og avløpsnettet til kommunen skal takle kulde, og driften skal gå normalt.

Høye strømpriser gjør at mange skrur av varmen i enkelte rom, både hjemme og på hytta. Det kan føre til store skader i vinterkulden.

Husk at rom som ikke brukes, også kan ha vannrør som kan fryse. Prøv å ha jevn temperatur i alle rom. Skulle du være så uheldig at rørene dine fryser, må du iverksette tiltak. Det er når det tiner opp, at store vannmengder og skader kan oppstå.

Luftkvalitet

Luftkvaliteten påvirkes av været og lave temperaturer kan føre til dårligere luftkvalitet på grunn av for høy konsentrasjon av NO2 (nitrogendioksid) fra biltrafikk og svevestøv, særlig fra vedfyring.

Se hvordan du fyrer riktig på nettsidene til Follo brannvesen.

Les mer om luftkvalitet og kommunens arbeid her.

Brann og sikkerhet hjemme

Fare for brann inne øker når det er kaldt ute. Det er som oftest glemte kokeplater som er den største årsaken til brann i hjemmet, i tillegg til økt belastning på det elektriske anlegget. Pass på stearinlys, og ikke gå fra åpne vedovner som brenner.

Det er også viktig å måke fri dine alternative rømningsveier.

Veier og brøyting

Kommunen fortsetter brøyting og rydding med full kapasitet for å bedre fremkommeligheten. Vi ber samtidig pent om at våre innbyggere ikke legger snø ut i kommunal vei.

Sist endret: 23.01.2024