Foto: Adobe Stock

Eldre dame får hjelp med iPad

Setter digital hjemmeoppfølging ut i drift

I et forsøk på å gi pasienter mer uavhengighet har vi testet ut digital hjemmeoppfølging i helse. Nå rulles prosjektet ut i full skala.

Publisert: 04.06.2025

Oppdatert: 06.06.2025 kl.08.41

Av: Nettredaksjonen

Nordre Follo kommune har siden 2022 deltatt i et samarbeidsprosjekt sammen med Ullensaker kommune, Ahus og ti andre kommuner.

Målet har vært å fremme og spre digital hjemmeoppfølging, og er en del av Nasjonalt velferdsteknologiprogram.

I en tid der vi forventer langt flere seniorinnbyggere i årene som kommer, er det viktig for kommunen å finne bærekraftige og effektive måter å gi helsehjelp på. Der kommer digital hjemmeoppfølging inn.

Her tester man ut metoder som vil føre til større egenmestring og selvstendighet hos innbyggerne.

Pasientene gjør egne målinger hjemme

Prosjektet, som i 2024 ble tildelt kommunens nyskapingspris, har foreløpig satt søkelys på pasienter med KOLS og hjertesvikt. Pasienter ble rekruttert til prosjektet gjennom fastlegen sin.

I starten var det en brukergruppe på 8 pasienter, men dette tallet økte raskt til 60. Pasientene gjør egne målinger hjemme, som i sin tur sendes via en digital plattform.

Helsepersonell analyserer målingene og tar kontakt med innbyggerne hvis disse målingene ligger utenfor normalverdiene.

Virksomhetsleder for rehabilitering og legetjenester, David Sørensen, forteller at man på sikt ønsker å utvide pasientgruppen til også å gjelde flere kronisk syke innbyggere med andre diagnoser.

Hender som hviler på en stokk

Innbyggerne rapporterer om bedre helsekunnskap, økt trygghet og er meget tilfredse med kommunen på dette området.

- David Sørensen, virksomhetsleder for rehabilitering og legetjenester

Får oppfølging basert på trafikklysmodellen

I prosjektet har man brukt en trafikklysmodell, der pasientene får oppfølging basert på om deres helsetilstand er i grønn eller gul sone.

Om tilstanden forverres så mye at de går inn i rød sone, vil de naturlig nok bli fulgt ekstra godt opp. Prosjektleder for digital hjemmeoppfølging, Wenche Arnessen fra utviklingsteamet i Helse & Mestring, understreker at digital hjemmeoppfølging ikke er en akutt-tjeneste.

Pasientene får en egen behandlingsplan med kostholds- og livsstilsråd, og hvilke tiltak man selv kan iverksette om man opplever en forverring eller endring av tilstanden sin.

– Fastlegen er en viktig nøkkelperson inn i dette arbeidet, forklarer hun.

Tirsdag 3. juni skal noen av innbyggerne som har vært med på å teste digital hjemmeoppfølging gjennomføre en såkalt gangtest sammen med fysioterapeuter. 

Selve testen varer i seks minutter og tester funksjonell kapasitet under gange, forklarer avdelingsleder for fysioterapi, Charlotte Juul.

– Testen ble opprinnelig utviklet for å måle effekten av intervensjon hos hjerte- og lungepasienter, noe som gjør den svært aktuell for målgruppen som skal testes på tirsdag, sier hun.

Underveis i testen måles ting som blodtrykk og pasientens oksygenmetning. I tillegg skal testpersonene angi hvor de befinner seg på den såkalte Borgs skala, som måler pasientens subjektive opplevelse av anstrengelse under fysisk aktivitet.

Hvis pasienten har lavere puls enn tidligere og vurderer seg lavere på skalaen, så gir dette fysioterapeutene en indikasjon på en bedring.

– Innovative grep vi ønsker

Leder for utvalg for omsorg, helse og seniorpolitikk, Bjørn Kløvstad (Høyre), er strålende fornøyd med det han ser i Langhushallen denne tirsdagen.

Han forklarer at digital hjemmeoppfølging er en del av den dreiningen av tjenestedelen som må til for at folk skal kunne bo lengre hjemme og klare seg selv i større grad.

Bjørn Kløvstad i Stil arena

Dette er et innovativt grep for å få til det vi ønsker med tjenestene.

- Bjørn Kløvstad

Mens han observerer innbyggerne som gjennomfører testen under kyndig veiledning av fysioterapeuter, så drar han veksler inn på et annet prosjekt som kommunen i disse dager er ferdige med – Fremtidsforsøket.

Kløvstad er klar på at man kan bygge en bro inn til prosjektet i hjemmesykepleien, ved at ufaglærte kan monitorere testdeltakerne.

Til det beste for alle

Slike prosjekter viser en vilje til innovasjon i helse- og omsorgstjenestene, mener Kløvstad, og er full av lovord om evnen til nytenkning.

– Vi innoverer innen helsefeltet, både fordi vi vil og fordi vi må, påpeker han.

– Det er egentlig gode motpoler, og gjør at våre tjenester blir bedre. Det er nå vi har muligheten til å gjøre dette og til å endre, og denne endringen er til det bedre – både for oss som kommune og innbyggerne våre.

Et nasjonalt prosjekt

Helsedirektoratet, som har hatt som mål å etablere digital hjemmeoppfølging i landets 19 helsefellesskap, peker på at de foreløpige resultatene viser

  • en økt trygghet for pasientene
  • bedre samhandling mellom helsetjenestenivåene 
  • en mer effektiv ressursbruk i helse- og omsorgstjenestene

Selv om det er for tidlig å konkludere med de endelige gevinstene for Nordre Follo, er ikke Wenche Arnessen i tvil om at de kvalitative gevinstene for innbyggerne er mange.

– Det er gode tall på at det forebygger innleggelser i spesialisthelsetjenesten, samtidig som det fører til færre legevaktbesøk, sier hun.

Større forståelse av egen helsetilstand

Digital hjemmeoppfølging har vært en del av prosjektet MILA – Mitt liv, mitt ansvar, som har vært gjennomført i et samarbeid mellom en rekke kommuner – deriblant Nordre Follo.

Wenche Arnessen har vært prosjektleder i Nordre Follo og fulgt prosessen tett siden 2022. Hun er fornøyd med at prosjektet er overført til drift.

– Vi ser at dette gir pasientene en økt forståelse av egen helsetilstand, forklarer hun.

– Denne innsikten gjør at de lærer sykdommen sin å kjenne, og vi kan sette inn forebyggende tiltak, fordi pasienten i større grad oppdager en forverring av sykdommen sin.

Publisert: 04.06.2025

Oppdatert: 06.06.2025 kl.08.41