Ski torg- og gågate åpnet

Etter to og et halvt år med byggearbeid er Ski torg- og gågate endelig ferdigstilt og åpnet for innbyggerne.
Kake og åpning av SKi torg - og gågate

– Dette er en veldig god dag for Ski, sa ordføreren da hun markerte åpningen.

Intens innspurt

De siste dagene før åpningen har vært preget av høy aktivitet og stor innsats fra mange involverte.

Flere jobbet gjennom natten for å få alt klart til overtakelse. Selv om noen mindre detaljer gjenstår, er torget nå i all hovedsak ferdig og klart til bruk.

Fra parkeringsplass til levende møteplass

Det som tidligere var en parkeringsplass, har blitt forvandlet til et grønt og levende byrom midt i sentrum.

Her finner innbyggerne nå blant annet:

  • grønne områder med trær og beplantning
  • lekeplass og parkouranlegg
  • treamfi
  • fontene og oppholdsarealer

Torget er utviklet som en helårsarena for aktivitet, opplevelser og fellesskap.

Innbyggernes ønsker har formet torget

I åpningstalen trakk ordføreren frem hvordan innspill fra innbyggerne har påvirket utformingen:

– Torget er mer enn et fysisk sted – det er en møteplass for liv, opplevelser og fellesskap.

Spesielt barn og unges ønsker har vært viktige. Større lekeområder og parkouranlegg sto høyt på ønskelisten og er i dag en sentral del av tilbudet.

Prosjektet er også et viktig bidrag i utviklingen av et mer attraktivt og levende Ski sentrum.

Jubel for fontenen

Et av høydepunktene under åpningen var da ordføreren klippet snoren og fonteneanlegget ble slått på.

Det skapte umiddelbart liv på torget – med barn, voksne og til og med hunder som tok fontenen i bruk i sommervarmen.

Takk for tålmodigheten

Prosjektet har vært omfattende, og mange har blitt berørt underveis.

En særlig takk ble derfor rettet til næringsliv og naboer for tålmodigheten gjennom byggeperioden, samt til alle som har bidratt i arbeidet – entreprenør Braathen, fagfolk og ansatte i kommunen.

Nå er det innbyggernes tur

Med åpningen er det nå innbyggerne selv som skal fylle torget med liv.

– Ta torget i bruk. Møtes. Lek. Skap liv, oppfordret ordføreren.

Den 5. september inviteres det til det første store arrangemanget på torget, familiefestivalen «A walk in the park».

 

Sist endret: 26.06.2026