Innsatsteamet

Kort fortalt

  • Kommunen har et innsatsteam som møter deg på sykehuset før du reiser hjem.
  • Målet er å høre hva du trenger hjelp til hjemme.
  • Vi vil bidra med det du trenger og gjør en kartlegging sammen med deg.

Før du reiser hjem

Når du nå skal hjem fra sykehuset, er det sikkert mye du lurer på. Kommunen har et innsatsteam for å trygge deg i overgangen.

Vi møter deg på sykehuset og har en samtale med deg før du reiser hjem. Vi ønsker også å se deg litt i bevegelse hvis du klarer det.

Målet med samtalen er å høre hva du trenger hjelp til hjemme. Vi kommer også hjem til deg og tilrettelegger for videre tjenester.

Hva kan du få hjelp til?

Rehabilitering

Kommunen har tilbud om opptrening og rehabilitering hjemme etter at du er utskrevet fra sykehuset. Sammen med deg vurderer vi hva som passer.

Hjemmesykepleie

Vi er opptatt av at du skal klare deg selv best mulig hjemme. Vi gjør en kartlegging sammen med deg og vil bidra med det du trenger hjelp til.

Vi kan hjelpe deg med

  • personlig hygiene
  • ta medisinene dine
  • behandle sår
  • hjelp til mat og ernæring

Hvis du har behov for tjenester fra hjemmesykepleie, vil tjenesten starte opp samme dag eller dagen etter du kommer hjem.

Hjelpemidler

Innsatstemaet hjelper deg med å skaffe hjelpemidler du trenger hjemme. Du eller dine pårørende kan også selv kontakte hjelpemiddellageret.

Du kan kontakte lokalt hjelpemiddellager på telefon 64 86 47 90 mellom kl. 08.30 og 11.00 på hverdager.

Hjelpemiddelet kan hentes mellom kl. 08:00 og 15:30 etter avtale på hjelpemiddellageret på Langhus, adresse Berghagan 4, 1405 Langhus.

Lever gjerne hjelpemidlene ferdig rengjort etter bruk.

Trygghetsalarm

Har du behov for hjelp, vil en trygghetsalarm gi deg mulighet for rask kontakt med hjelpeapparatet, hele døgnet. Når du utløser alarmen, kontakter alarmsentralen deg umiddelbart.

Sammen med helsepersonell, vurderer du hvilken oppfølging du trenger. Hjemmesykepleien kommer hjem til deg hvis du har behov.

Kommunen tilbyr trygghetspakker som inneholder ulike typer alarmer og sensorer, inkludert trygghetsalarm. Hvis du har inntekt som er lavere enn 2G, er trygghetspakken gratis.

Rengjøring av hjemmet ditt

Hvis du av helsemessige årsaker ikke kan vaske hjemmet ditt selv, kan du søke om hjelp til rengjøring. Du kan også få hjelp med å vaske klær og skifte på sengen. 

Du betaler en egenandel for tjenesten.

Ta kontakt med Mottak og koordinering for å søke om trygghetsalarm eller praktisk bistand.

Kontaktinformasjon

Hvis du lurer på noe, ta gjerne kontakt med oss.

Innsatsteamet
Telefon:
40 40 49 87

Mottak og koordinering
Telefon:
90 54 82 63, hverdager kl. 09.30–14.00