Vannmåler
Kort fortalt
- Vannmåleren måler vannforbruket ditt.
- Har du en manuell måler, skal du lese av vannmåleren din i desember.
- Vi sender ut SMS eller avlesningskort i forkant.
- Har du en digital vannmåler, trenger du ikke å gjøre noe.
Dette er en manuell vannmåler. Hvis du har en sånn, skal du sende inn tallet til oss.
Slik leser du av den manuelle måleren
Har du en manuell vannmåler, som på bildet under, skal du sende inn tallet på sms til oss. Har du digital vannmåler, trenger du ikke gjøre noe.
Svar på sms-en med tallene
- Når du har mottatt sms fra oss i desember, sjekk at målernummeret i sms-en er det samme som på måleren din. Hvis det er ulikt, ta kontakt med oss. Oppgi adresse, og send med bilde av måleren din på e-post gebyrer.va@nordrefollo.kommune.no
- Les av måleren. Du skal bare ha med tallene foran kommaet.
- Svar på sms-en med bare tall. Taster du inn feil, kan du sende et nytt svar. Det er det siste svaret som registreres som forbruket ditt.
Vannmåleren kan for eksempel være ved varmtvannstanken eller i/under kjøkkenbenken.
Du får svar/kvittering når målerstanden er registrert.
Grunnlag for vann- og avløpsfaktura
Vannmåleren måler vannforbruket ditt. Det er først etter at du har fått sms (eller avlesningskort) at du kan registrere vannforbruket ditt.
Du kan sjekke fjorårets registrerte forbruk på Min eiendom.
Se også mer informasjon om kommunale eiendomsgebyrer og hva vi fakturerer deg for.
Får du ikke sendt inn tallet på SMS?
Da kan du registrere vannforbruket ditt på nettsiden Leseav.no.
Her skal du legge inn en kode. Den finner du på avlesningskortet du har fått. Vi sender ut avlesningskort til de som ikke har lest av vannmåleren sin etter at de fikk sms. Koden blir ikke sendt ut på sms, bare på avlesningskortet.
Har du ikke mottatt avlesningskortet, kan du sende oss et bilde av vannmåleren på e-post til: gebyrer.va@nordrefollo.kommune.no.
Merk også e-posten med adresse og gårds- og bruksnummer (GNR/BNR), som du kan finne på kartverket.no.
Ikke fått SMS?
Finner vi ikke et mobilnummeret ditt, sender vi ut et avlesningskort i posten. Send gjerne inn svaret via nettsiden Leseav.no
Det går raskere enn å sende kortet tilbake via posten.
Sjekk om vi kan nå deg
Det finnes to ulike registre du kan registrere deg i for at vi skal nå deg. Her kan du også kontrollere om du allerede er registrert:
Norge.no - Oppdater kontaktinformasjon
I dette felles nasjonale kontaktregisteret anbefaler vi å legge inn både mobiltelefon og e-postadresse, da mange henvendelser fra det offentlige sendes dit.
www.varslemeg.no
Dette er et tilleggsregister som kun er koblet opp mot kommunens varslingssystem.
Fått sms til feil nummer?
Har du fått en sms om å lese av vannmåleren som du mener er sendt til feil nummer?
Da ber vi deg om å ikke svare på denne. Sms-ene fungerer ikke til dialog, og blir ikke manuelt fulgt opp.
Har du fått en feilsendt sms, må du sjekke opplysningene dine i de offentlige registrene og nummeropplysningen 1881.
Kontaktinformasjon til bedrifter
Bedrifter må registrere nøkkelpersoner på www.varslemeg.no, da telefonnummer til bedrifter ikke kan hentes fra andre kanaler.
Hva skjer hvis du ikke leser av vannmåleren?
Da vil vi beregne forbruket ditt. Dette kan i verste fall føre til overbetaling.
Vi har også myndighet til å lese av vannmåleren for deg. I så fall vil du få et oppmøtegebyr på 1500 kroner. Beløpet er fastsatt i kommunens gebyrregulativ.
Hvis eiendommen ikke er registrert med en vannmåler, blir forbruket ditt beregnet etter eiendommens bruksareal som er registrert i det offisielle eiendomsregisteret.
Har du digital vannmåler, trenger du ikke gjøre noe
Har du en digital vannmåler som på bildet under, trenger du ikke å gjøre noe.
Installere vannmåler
Alle eiendommer tilknyttet det kommunale vann- og avløpsnettet skal ha installert vannmåler, og betale for forbruket.
Du må ta kontakt med en rørlegger for å skifte og installere ny vannmåler. Rørlegger må ta med godkjent søknad om sanitærabonnement.
Det er mulig å hente vannmåler alle dager på
Drømtorp
Teglveien 18A
1410 Ski
Henting av vannmåler bør avtales i forkant, slik at fagansvarlig kan være til stede.
Ansvarlig vannmålerkontrollør
Nils Thorstensen
Telefon 97 74 24 74
I boligsameier
Hvis sameiet har en felles vannmåler på hovedinntaket, kan ikke enkeltseksjoner få utlevert vannmålere.
Ved overgang til seksjonsmålere, må felles måler demonteres. Vi anbefaler sameier å koordinere overgangen i fellesskap.
Hvis dette ikke er mulig, kan kommunen i samråd med sameie fakturere seksjonene etter husareal (BRA), slik at den felles måleren kan demonteres.
Det vil da være seksjonseiers ansvar å få montert vannmåler i eget hus.
Hvis du har spørsmål, ta kontakt på e-post Vakontroll@nordrefollo.kommune.no